Blad 2
wordt onder andere gelijktijdig ook de structurele
doorwerking van de bezwaar- en beroepsprocedures uit de
voorgaande WOZ-periode afgedekt (Aegon, Cambuur, etc.).
De totale stijging van de tarieven 2002 ten opzichte van de
tarieven in de motie CDA/PvdA komt daarmee op 4% 2,5%
1,5%). Opgemerkt kan worden dat de stijging ten opzichte
van de tarieven 2001 slechts 1,5% bedraagt.
De stijging bij de niet-woningen ten opzichte van 2001 is
nog eens 31% extra vanwege de aanpassing van het
tijdvakpercentage ((153 -/- 117)/117 100% 31%). Ten
opzichte van de motie is deze stijging er niet, omdat in de
motie het tijdvakpercentage van 153% al verwerkt was.
In onderstaande tabel is een en ander schematisch
weergegeven
Tabel 1:Tarieven OZB 2002 t.o.v. tarieven motie en 2001
(bedragen in euro!)
Omschrijving
Motie
CDA/PvdA
Tarieven
2001
Tarieven
2002
Stijging
2002
t.o.v.
motie
Stijging
2002 t.o.v.
tarieven
2001
Woning-eigenaar
6, 05
6, 20
6, 29
Woning-gebruik
4,84
4, 96
5, 05
Totaal
10,89
11,16
11,34
4%
1,5%
Niet-woning-eigenaar
9, 27
7, 27
9, 62
Niet-woning-gebruik
7,42
5, 81
7,71
Totaal
16, 69
13,08
17,33
4%
32,5%
Afsluiting
Afsluitend stellen wij u voor de tarieven OZB-2002,
overeenkomstig de kolom 'tarieven 2002' in bovenstaande
tabel, vast te stellen bij de voorstellen rond de
belastingverordeningen. Deze voorstellen komen later in
deze vergadering aan de orde.
Tenslotte wijzen wij u nogmaals op de onzekerheid die er is
of het voorgestelde tarief toereikend is om de begrote
opbrengst te realiseren. Analyse door de accountant van de
OZB-opbrengst bij de jaarrekening 2001 zal hier meer
duidelijkheid over moeten geven.
Leeuwarden, 6 december 2001.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
M. de Boer, burgemeester,
drA.J. Hofman, secretaris.
Aanhangsel nr. 1
Antwoord van burgemeester en wethouders op schriftelijke vragen als bedoeld
in artikel 37, eerste lid van het Reglement van Orde voor de vergaderingen
van de raad der gemeente Leeuwarden, ingediend door de heer R. Wijmenga
namens de fractie van het CDA inzake het beschermen van kwetsbare
verkeersdeelnemers in onveilige verkeerssituaties.
Inleiding
Vragen
Is het college bereid na te denken
over het oppakken van in de
ingezonden brief genoemde
gevaarlijke punten* en dit zo
mogelijk om te zetten in daden?
genoemde punten zijn:
Julianalaan, Aldlansdyk,
Drachtsterweg/-plein, Potmarge,
Schrans
Antwoorden
Het is een bekend verschijnsel dat
de sociale binding van verkeers
deelnemers bezig is te desinte
greren. In het maandelijks overleg
van de dienst Stadsontwikkeling en
-beheer met de politie, is dit
onderwerp met enige regelmaat aan
de orde. Dit heeft in het verleden
reeds geresulteerd in het
stimuleren van de basisscholen om
in het lespakket weer verkeers-
onderricht te geven, hetgeen wordt
afgesloten met een verkeersexamen
De gemeente vergoed 75% van de door
de scholen te maken kosten.
Daarnaast lopen incidentele
projecten, welke wel of niet in
gezamenlijkheid met andere
instanties worden uitgezet en
waarbij meestal de gemeente ook een
deel van de kosten vergoed. Een
recent voorbeeld hiervan is de
actie voor het behalen van een
bromfietscertificaat. Op deze wijze
wordt gepoogd van de
verkeersdeelnemer weer een sociaal
wezen te maken. Ook tijdens de
opvoeding kan sociaal verkeers
gedrag worden aangeleerd, een
factor welke wij niet in de hand
hebben
Het veiliger maken van subjectief
en/of objectief onveilige punten in
het wegennet is een continue
proces, hetgeen tot uiting komt in
bijvoorbeeld het aanleggen van
middengeleiders op drukke verkeers
aders. Daarnaast is er de
mogelijkheid om vanuit de scholen
een systeem van verkeersbrigadiers
op te zetten.