Blad 2 wordt onder andere gelijktijdig ook de structurele doorwerking van de bezwaar- en beroepsprocedures uit de voorgaande WOZ-periode afgedekt (Aegon, Cambuur, etc.). De totale stijging van de tarieven 2002 ten opzichte van de tarieven in de motie CDA/PvdA komt daarmee op 4% 2,5% 1,5%). Opgemerkt kan worden dat de stijging ten opzichte van de tarieven 2001 slechts 1,5% bedraagt. De stijging bij de niet-woningen ten opzichte van 2001 is nog eens 31% extra vanwege de aanpassing van het tijdvakpercentage ((153 -/- 117)/117 100% 31%). Ten opzichte van de motie is deze stijging er niet, omdat in de motie het tijdvakpercentage van 153% al verwerkt was. In onderstaande tabel is een en ander schematisch weergegeven Tabel 1:Tarieven OZB 2002 t.o.v. tarieven motie en 2001 (bedragen in euro!) Omschrijving Motie CDA/PvdA Tarieven 2001 Tarieven 2002 Stijging 2002 t.o.v. motie Stijging 2002 t.o.v. tarieven 2001 Woning-eigenaar 6, 05 6, 20 6, 29 Woning-gebruik 4,84 4, 96 5, 05 Totaal 10,89 11,16 11,34 4% 1,5% Niet-woning-eigenaar 9, 27 7, 27 9, 62 Niet-woning-gebruik 7,42 5, 81 7,71 Totaal 16, 69 13,08 17,33 4% 32,5% Afsluiting Afsluitend stellen wij u voor de tarieven OZB-2002, overeenkomstig de kolom 'tarieven 2002' in bovenstaande tabel, vast te stellen bij de voorstellen rond de belastingverordeningen. Deze voorstellen komen later in deze vergadering aan de orde. Tenslotte wijzen wij u nogmaals op de onzekerheid die er is of het voorgestelde tarief toereikend is om de begrote opbrengst te realiseren. Analyse door de accountant van de OZB-opbrengst bij de jaarrekening 2001 zal hier meer duidelijkheid over moeten geven. Leeuwarden, 6 december 2001. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, drA.J. Hofman, secretaris. Aanhangsel nr. 1 Antwoord van burgemeester en wethouders op schriftelijke vragen als bedoeld in artikel 37, eerste lid van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad der gemeente Leeuwarden, ingediend door de heer R. Wijmenga namens de fractie van het CDA inzake het beschermen van kwetsbare verkeersdeelnemers in onveilige verkeerssituaties. Inleiding Vragen Is het college bereid na te denken over het oppakken van in de ingezonden brief genoemde gevaarlijke punten* en dit zo mogelijk om te zetten in daden? genoemde punten zijn: Julianalaan, Aldlansdyk, Drachtsterweg/-plein, Potmarge, Schrans Antwoorden Het is een bekend verschijnsel dat de sociale binding van verkeers deelnemers bezig is te desinte greren. In het maandelijks overleg van de dienst Stadsontwikkeling en -beheer met de politie, is dit onderwerp met enige regelmaat aan de orde. Dit heeft in het verleden reeds geresulteerd in het stimuleren van de basisscholen om in het lespakket weer verkeers- onderricht te geven, hetgeen wordt afgesloten met een verkeersexamen De gemeente vergoed 75% van de door de scholen te maken kosten. Daarnaast lopen incidentele projecten, welke wel of niet in gezamenlijkheid met andere instanties worden uitgezet en waarbij meestal de gemeente ook een deel van de kosten vergoed. Een recent voorbeeld hiervan is de actie voor het behalen van een bromfietscertificaat. Op deze wijze wordt gepoogd van de verkeersdeelnemer weer een sociaal wezen te maken. Ook tijdens de opvoeding kan sociaal verkeers gedrag worden aangeleerd, een factor welke wij niet in de hand hebben Het veiliger maken van subjectief en/of objectief onveilige punten in het wegennet is een continue proces, hetgeen tot uiting komt in bijvoorbeeld het aanleggen van middengeleiders op drukke verkeers aders. Daarnaast is er de mogelijkheid om vanuit de scholen een systeem van verkeersbrigadiers op te zetten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 2001 | | pagina 1