2. Deelt het college onze
mening dat de derde
parkeerlaag in de plannen
voor een parkeerkelder
onder het Oldehoofster
kerkhof moet worden
meegenomen
3. Is het college met ons van
mening dat eenrichtings
verkeer op de Westersingel
pas ingevoerd dient te
worden na realisatie van de
parkeergarage Oldehoofster
ker khof
4. Er is altijd gesteld dat
verkeersaanpassingen
(vanuit het VMP) niet
eerder zouden worden
doorgevoerd dan dat de
parkeerplaatsen op niveau
zouden zijn. Is het college
met ons van mening dat
gelet op de ontstane
situatie, een pas op de
plaats zou moeten worden
gemaakt?
5. Is het juist dat het
college overweegt de
parkeertarieven te verhogen
als middel om de druk in de
populaire parkeerzones te
doen afnemen.
Afgaande op de parkeerbalans van 1998
en de eerste berekeningen voor een
nieuwe parkeerbalans is het uit oogpunt
van financiën niet realistisch om een
derde parkeerlaag te realiseren. De
investeringskosten kunnen niet
terugverdiend worden. Dit blijkt ook
uit eerdere exploitatieberekeningen die
maart 2000 in de Commissie
Stadsontwikkeling aan de orde zijn
gesteld (zie bijlagen).
In de komende maanden wordt o.a. via
stadsdebatten aan iedereen de
mogelijkheid gegeven om ideeën aan te
dragen voor het verbeteren van met name
de bereikbaarheid c.q. de autostructuur
van Leeuwarden. Deze ideeën kunnen na
analyse gebruikt worden als bouwstenen
voor een duurzame verkeersstructuur die
in het kader van het Gemeentelijk
Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)
opgesteld zal worden.
Maatregelen zoals éénrichtingsverkeer
op de Westersingel zullen in dit kader
opnieuw tegen het licht gehouden
worden. Overigens is er geen verband
tussen het instellen van éénrichtings
verkeer op de Westersingel en
realisatie van de parkeergarage
OldehoofsterkerkhofWij zijn dan ook
van mening dat invoering van het
éénrichtingsverkeer niet afhankelijk
gesteld moet worden van het realiseren
van betreffende parkeergarage.
Alleen de uitvoering van de Nieuwestad
is ooit gekoppeld geweest aan de aanleg
van de parkeerkelder Oldehoofster
kerkhof. Door vertraging in de aanleg
van betreffende voorziening is deze
koppeling losgelaten.
Als gestart wordt met de aanleg van de
parkeerkelder onder het Oldehoofster
kerkhof zal vervangende parkeergelegen
heid aangeboden worden. Ook zal de
planning van de werkzaamheden in en om
de binnenstad steeds op elkaar afge
stemd worden.
Parkeertarieven zijn een belangrijk
instrument om de aanwezige
parkeercapaciteit optimaal te kunnen
benutten. Die plaatsen die zeer geliefd
zijn (het centrum) hebben dan ook de
hoogste tarieven.
2