2. Deelt het college onze mening dat de derde parkeerlaag in de plannen voor een parkeerkelder onder het Oldehoofster kerkhof moet worden meegenomen 3. Is het college met ons van mening dat eenrichtings verkeer op de Westersingel pas ingevoerd dient te worden na realisatie van de parkeergarage Oldehoofster ker khof 4. Er is altijd gesteld dat verkeersaanpassingen (vanuit het VMP) niet eerder zouden worden doorgevoerd dan dat de parkeerplaatsen op niveau zouden zijn. Is het college met ons van mening dat gelet op de ontstane situatie, een pas op de plaats zou moeten worden gemaakt? 5. Is het juist dat het college overweegt de parkeertarieven te verhogen als middel om de druk in de populaire parkeerzones te doen afnemen. Afgaande op de parkeerbalans van 1998 en de eerste berekeningen voor een nieuwe parkeerbalans is het uit oogpunt van financiën niet realistisch om een derde parkeerlaag te realiseren. De investeringskosten kunnen niet terugverdiend worden. Dit blijkt ook uit eerdere exploitatieberekeningen die maart 2000 in de Commissie Stadsontwikkeling aan de orde zijn gesteld (zie bijlagen). In de komende maanden wordt o.a. via stadsdebatten aan iedereen de mogelijkheid gegeven om ideeën aan te dragen voor het verbeteren van met name de bereikbaarheid c.q. de autostructuur van Leeuwarden. Deze ideeën kunnen na analyse gebruikt worden als bouwstenen voor een duurzame verkeersstructuur die in het kader van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) opgesteld zal worden. Maatregelen zoals éénrichtingsverkeer op de Westersingel zullen in dit kader opnieuw tegen het licht gehouden worden. Overigens is er geen verband tussen het instellen van éénrichtings verkeer op de Westersingel en realisatie van de parkeergarage OldehoofsterkerkhofWij zijn dan ook van mening dat invoering van het éénrichtingsverkeer niet afhankelijk gesteld moet worden van het realiseren van betreffende parkeergarage. Alleen de uitvoering van de Nieuwestad is ooit gekoppeld geweest aan de aanleg van de parkeerkelder Oldehoofster kerkhof. Door vertraging in de aanleg van betreffende voorziening is deze koppeling losgelaten. Als gestart wordt met de aanleg van de parkeerkelder onder het Oldehoofster kerkhof zal vervangende parkeergelegen heid aangeboden worden. Ook zal de planning van de werkzaamheden in en om de binnenstad steeds op elkaar afge stemd worden. Parkeertarieven zijn een belangrijk instrument om de aanwezige parkeercapaciteit optimaal te kunnen benutten. Die plaatsen die zeer geliefd zijn (het centrum) hebben dan ook de hoogste tarieven. 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 2001 | | pagina 29