Aanhangsel nr. 2 Antwoord van burgemeester en wethouders op schriftelijke vragen als bedoeld in artikel 37, eerste lid van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad der gemeente Leeuwarden, ingediend door de heren G. Jacobse en J. de Jong namens de NLP-fractie, inzake de met regelmaat optredende verkeerschaos als gevolg van de wegwerkzaamheden in Leeuwarden. Inleiding Vragen 1Bent u zich bewust van de grote directe economische schade die u, door uw wijze van uitvoering van openbare werken, aanricht? Antwoorden Voorzover vragen nog niet zijn beantwoord tijdens de vergadering van de Commissie Stadsontwikkeling, stelt het college het op prijs u als volgt te beantwoorden. Economische schade voor het wegverkeer ontstaat als zich met grote regelmaat vertraging in de doorstroomsnelheid van verkeer voordoet. Het college is zich hiervan bewust en kijkt met grote zorg voor de autonome groei van het autoverkeer, welke sneller toeneemt dan de prognose heeft aangegeven Het college wijst er tevens op dat ten gevolge van de pendel (woon werkverkeer) welke toeneemt overeenkomstig de groei van het aantal arbeidsplaatsen in de stad, een economische schade ontstaat welke niet direct in verband staat met de uitgevoerde werkzaamheden. Deze pendelschade zal toenemen als de ingezette plannen om het pendelaandeel in de verkeersstromen fors te verminderen niet/onvol doende gevolg zullen hebben. Deze plannen bestaan, behalve een aantal aanpassingen aan de (hoofd) verkeersinfrastructuur, uit het genereren van bevorderende maatregelen voor gebruik van openbaar vervoer (transferia, busbanen/-stroken) voor fiets- voorzieningen, etc. en de aanleg van nieuwe wegen, zoals de u bekende "haak" en "noord-west- tangent De economische schade welke zou ontstaan door de uitgevoerde werken speelt derhalve geen rol. 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 2001 | | pagina 3