Aanhangsel nr. 2
Antwoord van burgemeester en wethouders op schriftelijke vragen als bedoeld
in artikel 37, eerste lid van het Reglement van Orde voor de vergaderingen
van de raad der gemeente Leeuwarden, ingediend door de heren G. Jacobse en
J. de Jong namens de NLP-fractie, inzake de met regelmaat optredende
verkeerschaos als gevolg van de wegwerkzaamheden in Leeuwarden.
Inleiding
Vragen
1Bent u zich bewust van de grote
directe economische schade die
u, door uw wijze van uitvoering
van openbare werken, aanricht?
Antwoorden
Voorzover vragen nog niet zijn
beantwoord tijdens de vergadering
van de Commissie Stadsontwikkeling,
stelt het college het op prijs u
als volgt te beantwoorden.
Economische schade voor het
wegverkeer ontstaat als zich met
grote regelmaat vertraging in de
doorstroomsnelheid van verkeer
voordoet. Het college is zich
hiervan bewust en kijkt met grote
zorg voor de autonome groei van
het autoverkeer, welke sneller
toeneemt dan de prognose heeft
aangegeven
Het college wijst er tevens op dat
ten gevolge van de pendel (woon
werkverkeer) welke toeneemt
overeenkomstig de groei van het
aantal arbeidsplaatsen in de stad,
een economische schade ontstaat
welke niet direct in verband staat
met de uitgevoerde werkzaamheden.
Deze pendelschade zal toenemen als
de ingezette plannen om het
pendelaandeel in de verkeersstromen
fors te verminderen niet/onvol
doende gevolg zullen hebben. Deze
plannen bestaan, behalve een aantal
aanpassingen aan de (hoofd)
verkeersinfrastructuur, uit het
genereren van bevorderende
maatregelen voor gebruik van
openbaar vervoer (transferia,
busbanen/-stroken) voor fiets-
voorzieningen, etc. en de aanleg
van nieuwe wegen, zoals de u
bekende "haak" en "noord-west-
tangent
De economische schade welke zou
ontstaan door de uitgevoerde werken
speelt derhalve geen rol.
1