Bijlage 2 geeft aan welke parkeer plaatsen op een loopafstand van 500 meter (groen) en op 1000 meter (rood) te gebruiken zijn. De 500 meter lijn is ideaal, maar in de optiek dat de binnenstad zodanige kwaliteiten heeft en attractief is, mag worden veronder steld dat een loopafstand van iets meer dan 500 meter ook acceptabel is. Bovendien worden parkeerplaatsen in de blauwe zone (maximaal 2 uur parkeren met behulp van een parkeerschijf welke een goede aanlooproute hebben naar de binnenstad, eveneens gebruikt. Het college blijft gezien het boven staande van mening dat de optredende parkeerspanning acceptabel is en niet leidt tot een noemenswaardige parkeer- vlucht 3 Aangenomen dat de parkeer- Het college gaat daar zeker niet van druk tijdens deze periode uit. Het antwoord ligt besloten in de zich zelf oplost, gaat u er beantwoording van vraag 2. dan van uit dat de bezoekers van de binnenstad (klanten van onze ondernemers) maar even elders, buiten Leeuwarden hun aankopen moeten doen? Wij vragen nogmaals met klem ons verzoek "tijdelijk parkeren op maaiveld Zaailand" te heroverwegen en verbreden onze vraag met, tegelijk een proef te houden, hoe het Zaailand ingericht moet worden tijdens de bouwtijd van de Parkeergarage bij de Oldehove De in tweede instantie door u gestelde vragen geven het college een goed beeld van uw zorg. Juist daarom heeft het college zich voorzien van meer achtergrond gegevens, de bijlagen 1 en 2 zoals die zijn bijgevoegd, om nogmaals uw verzoek zorgvuldig te kunnen heroverwegen. Ook nu is het college van oordeel dat inwilligen van uw verzoek een eventueel verminderde omzet van met name Kleine Kerkstraat en aangrenzend gebied Nieuwestad, niet tegemoet komt. De optredende parkeerspanning in het desbetreffende gebied wordt daarmee ook niet opgelost en -overal gezien- is de parkeer- capaciteit voldoende groot. 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 2001 | | pagina 53