Daarnaast is het duidelijk dat er ontwikkelingen zijn rond
het Provinciehuis. Het Provinciehuis heeft inmiddels aange
geven aan de Oosterkade, c.q achter de Oosterkade, een par
keergarage die
Oosterkade is daar een heel slecht voorbeeld van. Ook
op dit moment is er weer een woonboot van vrij forse afmetin
gen in aanbouw, het lijkt eerder op een drijvend flatgebouw
dan op een woonboot. Dat doet ons
Voorstreek lopen. Als ik mij goed herinner ging het er in maart 1983 voor
al om of de busroute via de Tweebaksmarkt of via de Oosterkade moest lopen en dan verder
over het Hoeksterend en de Voorstreek. Ik wil
worden aangelegd. Op
de Oosterkade zijn die ook aangelegd. Maar ook op de Oosterkade wordt de fietsstrook
vooral bij de fruithandel constant bezet door geparkeerde auto's of door auto's die moeten
laden of
eenzelfde functie zal vervullen als bijvoorbeeld de Oosterkade.
Het betreft dus een binnenstadstangent, hetgeen betekent dat de weg één rijstrook in
beide richtingen heeft. Dat houdt in dat de capaciteit van
19. Rehabilitatie van de panden Oosterkade 3, 8, 9, 10 en 11 alsmede de
Tuinen 64 en 66 tot 13 woonruimten ten behoeve van de Vereniging
11. Uitgifte in erfpacht/opstal van een ten westen van de Oosterkade
Oosterkade te sturen, terwijl daar
geen enkele parkeergelegenheid is. Ik kan dan ook niet voor dit voorstel stemmen.
-
nenstadsoosttangent aangelegd langs Nieuweweg en Oosterkade, zonder de door ons bepleite gescheiden
fietspaden, want dat zou grootschalig zijn. Kan iemand mij hier uitleggen waar ik de kleinschaligheid
van deze
Over de Willemskade/Westerkade en Nieuweweg en Oosterkade wil ik nu geen nieuwe discussie
voeren, want wij hebben een en ander al uitgebreid in de raad aan de orde gehad.
Wij hebben in het verre verleden een aantal alternatieven aangedragen voor het materiaalgebruik
en de schaal ten behoeve van de aanpassing van met name de Oosterkade. Ons rest nu slechts aanteke
ning
wel
licht ook bij volgende binnenstadstangenten. Wanneer wij ons zo'n profiel voorstellen op bijvoorbeeld
de Oosterkade, dan zijn wij wel op de verkeerde weg. Onze fractie is van mening dat, gelet op de
Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan aan de orde is gesteld hebben wij woningen gebouwd
aan de Oosterkade en aan het Droevendal. Wij zijn nu bezig met de bouw van 197 woningen in de
voormalige kazerne. Als ik mijn
Wat betreft de Oosterkade zal ik enige uitleg geven over de opstelling van onze fractie ten aan
zien van de parkeersituatie in dit gebied. Ik heb steeds gepleit, ook in de Commissie voor de Ruimtelij ... begint
de route bij de Beursbrug via de Nieuweweg, de Keizersgracht en de Oosterkade. Dat lukt best met de
auto. Er zitten alleen wat gaten in het wegdek van de Oosterkade en dan moet men even rustig aan
wordt ruim baan geboden aan de auto. Ik neem aan dat de Oosterkade herbestraat zal wor
den, zodat het rijden met de auto daar wat soepeler zal verlopen.
... bedrijfjes. Te denken valt daarbij aan de Oosterkade waar een groentehandel en diverse grossierbedrij-
ven zitten en waar regelmatig vrachtauto's komen die daar parkeren. Een andere conclusie was wat
Wat het parkeren langs de Oosterkade betreft, is langsparkeren hier uit veiligheidsoverwegingen
...
Oosterkade blijft gevrijwaard van rijdend verkeer en de trottoirs behouden vrijwel hun oorspronkelijke
breedten. Het Blokhuisplein kan na de herinrichting de schaal en het karakter krijgen die aansluiten bij
De heer Dubbelboer is, zij het node, akkoord gegaan met het langsparkeren op de Oosterkade.
Overigens ben ik op datgene wat hij naar voren heeft gebracht al ingegaan. De heer Dubbelboer zegt
de
houdend, want dezelfde categorie kinderen zal bij de alternatieve busroute deze moeten kruisen bij de
Oosterkade.
. Kort
om, op de Nieuwekade en de Oosterkade is veel ruimte aanwezig voor busverkeer, vrachtverkeer en
autoverkeer en daar kan dan ook een veilige route voor de fietser worden uitgezet.
... Met de route Hoeksterpad-Oosterkade-Blokhuisplein blijft de halte Hoeksterpad in beide situaties
gehandhaafd. Ook de halte Blokhuisplein blijft in beide situaties op dezelfde plaats gehandhaafd. Het
z.z. en Tweebaksmarkt te laten lopen. Voor onder meer bejaarden is de afstand Oosterkade-Voor-
streek nog vrij groot. De Voorstreek kan het busverkeer nu wel weer verdragen, gezien de versterking
van
verschuiven naar de Oosterkade, dan is het volgens mij terecht dat men een nieuwe vergun
ning aanvraagt. Wij weten dan waar het schip ligt en waar wij moeten zijn voor de havengelden of voor
allerlei andere
De heer De Jong: Ik wil ook nog graag een vraag stellen ten aanzien van het openbaar vervoer. Op
dit moment is de situatie zo dat er langs de route Hoeksterpad/Oosterkade elke 20 minuten en 'savonds
In de raadsbrief wordt voorgesteld om voor de Oosterkade, de Nieuwekade/Baljeebuurt/Hoekster-
pad, de Westerkade en de Willemskade nz de parkeerduur op drie uur en het parkeertarief op 0,25 per
half ... Zuiderplein.
De Oosterkade is hierbij niet genoemd, hoewel ook voor deze straat een lage bezettingsgraad wordt ge
constateerd waarvoor op bladzijde drie van de raadsbrief enkele argumenten worden genoemd
besluit het parkeertarief bij de meters op Willemskade zz, Zuiderplein, Wes
terkade, Nieuwekade, Baljeebuurt, Hoeksterpad en Oosterkade te stellen op
0,25 per 40 minuten."
... rapport duidelijk on
derkent, van minder invloed op het parkeergedrag. Ik denk in dit verband overigens ook aan de busroute
over de Oosterkade die men zo graag over de Voorstreek wil hebben. Onbegrijpelijk
20. Verlenen van financiële medewerking aan de bouw van 59 woningen voor
alleenstaanden en tweepersoonshuishoudens aan de Oosterkade/het Droe-
voren haalt, namelijk de walmuren van Oosterkade en Oostergrachtswal, maar te laten vervallen. Onze
fractie vindt dat niet een goede zaak. De helft van die walmuren is reeds hersteld. Het andere deel is ...
Oosterkade, valt er nog een gat van 1,6 miljoen gulden. De betaling van de kosten van herstel van de
walmuren Oostergrachtswal en het herstel van de walmuren Oosterkade hebben ook onze hoogste priori
teit, nu
Financiële medewerking voor de bouw van 34 woningen aan de Oosterkade
in opdracht van de Vereniging voor Volkshuisvesting.
Parkeerplaatsen op de Nieuwekade, op de Oosterkade en op de Willemskade, op de zonegrens van
geel en groen, blijken overdag helemaal niet gebruikt te worden. Ook blijkt dat de parkeermeters aan
het
voorstellen te komen over een herziening van de parkeertarieven. Dat is bovendien noodzakelijk omdat
wij heel duidelijk aan de parkeermeters bij de parkeerplaatsen op de Oosterkade, het Hoeksterpad, de
zijn
weer bewoond. Er zijn woningen gerestaureerd in de Kerkstraat, terwijl men daar ook mee bezig is inde
Speelmansstraat, de Bonte Papesteeg, de Westerplantage, de Oosterkade, de Monnikemuurstraat, de
Beschikbaar stellen van een krediet in verband
met het treffen van voorzieningen aan de ge
meentepanden Tuinen 64 en 66 en Oosterkade 4.
De heer De Beer: Op de hoek van het Droevendal en de Oosterkade worden bouwplannen ontwik
keld voor het maken van 60 woningen. Daartoe moet de bebouwingsgrens iets naar het westen worden
verlegd
voor de ruimtelijke ordening heb ik al gezegd dat de Oosterkade en de Oostergrachtswal voor de
mensen die de situatie nu kennen jarenlang een vreselijke aanblik zullen bieden. De bomen in dat ge
bied ... Verder hopen wij dat alle aandacht wordt besteed aan de detaillering van de plannen, opdat een
Oosterkade straks niet een soort Groeneweg met metershoge lichtmasten wordt. Er moet veel aandacht
aan
zijn. Plannen aan de Oosterkade, de Nieuwekade en op de hoek Turfmarkt/Nieuwe Oos
terstraat zullen, als het rijk niet meewerkt, nu niet en maar ik vrees nooit gerealiseerd kunnen worden.
Het is ... Ik beperk mij tot een paar zakelijke opmerkingen. Met betrekking tot het realiteitsgehalte van de
plannen voor de Oosterkade heb ik al meegedeeld dat dit gehalte op het ogenblik niet erg groot is. De
rondom de Bonifatius is het trouwens helemaal oppassen geblazen, want ook bij voorbeeld aan
de Oosterkade kunnen dingen gebeuren die zorgen baren. In ieder geval lijken oplettendheid en de
moed om in te
ste plaats zou ik willen opmerken dat de Tuinen-noordzi jde afgesloten dient te worden om een stroom
functie vanuit het oostelijk stadsdeel te voorkomen. De Oosterkade en de Nieuwekade zullen hier een
Oosterkade, waarvoor in het Structuurplan duidelijk een gemengde bestemming werd aangegeven.
Deze bestemming werd zomaar veranderd in de bestemming wonen.
Van bepaalde plaatsen zegt het rapport dat er nieuwbouw kan komen. Het gaat dan onder andere
om de Oosterkade. In dit verband wil ik toch een waarschuwend geluid laten horen. Het moet natuur
lijk ... De heer Van der Wal: Ik ben het honderd procent eens met het verhaal dat de heer Ten Hoeve
heeft gehouden. Ik onderschrijf vooral zijn opmerkingen over de Oosterkade en over de nieuwbouw
die, zij het
Vervolgens de nieuwbouw aan de Oosterkade en de verkeersstructuur. Uiteraard moet de verkeers-
structuur aansluiten bij datgene wat de raad in mei heeft beslist.
Panderstraat, Oosterkade enz. Als ik dan zie wat op die
plaatsen allemaal gebeurt, dan houdt dit niet een niet volledig bevriezen" in, integendeel, er wordt
tegen de vlakte gesmeten en er komen computerachtige
Aan de Oosterkade zijn inderdaad bouwplannen. U weet dat voor een aantal delen van onze stad
voorbereidingsbesluiten gelden. Als wij op tijd komen met onze bestemmingsplannen, dan moeten de ...
bouwplannen tenminste in overeenstemming zijn met de door de raad bepaalde uitgangspunten, anders
kan er geen artikel 1 9-procedure worden gestart. Een deel van het gebied Oosterkade ligt in het ge
bied rond de
De heer De Jong heeft in de krant gelezen dat er in de Commissie Openbare Werken over de
Weaze, de Oosterkade en de Oostergrachtswal is gesproken. Gelukkig stond bij dat berichtje ook
een zin, die
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, geeft het Vliet van
de rondweg tot de Oosterkade de functie van bereikbaarheidsroute."
... "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college
van b. en w. op bij de hoek Tuinen-noordzijde/Oosterkade voorzieningen te treffen die het onmo
gelijk maken
voor de aanvul-route over het Vliet, met een nieuwe keus om óf via de Bote van Bolswert-
straat en de Wijbranc de Geeststraat naar het parkeerterrein op de Oosterbuurt te gaan óf via de
Oosterkade naar ... , ontstaat er minder verkeersbelasting in de Wijbrand de
Geeststraat en op de Oosterkade. Door dit tracé over het Vliet te kiezer., zal de verkeersstructuur
in Schil-oost opnieuw in studie genomen moeten
Vervolgens het voorstel om het Vliet op de Oosterkade te laten aansluiten. Dit lijkt mij een ge
vaarlijke oplossing. In de eerste plaats is het zo dat men in het oorspronkelijk concept, om naar het ... maar de route Vliet-Bleeklaan-Groningerstraatweg. Wanneer het Vliet doorgetrokken wordt
tot aan de Oosterkade, ontstaat er een heel duidelijke sluiproute vanuit het oosien en zuiden van
de stad naar het
de rondweg tot de Oosterkade de functie van bereikbaarheidsroute." Ik noet nog even bekijken hoe
het amendement redactioneel op de motie kan aansluiten, want er staat letterlijk: "westelijk gedeel
te ... van het Vliet eerst dan voor autoverkeer openstellen na het gereedkomen van voldoende parkeer
voorzieningen omgeving Oosterkade-Hoeksterend."
blijken dat het toch een
sluiproute wordt, dan is eenvoudiger dan bij VIiet-Oosterkade de stop op de fles te zetten. Wat be
treft de andere straten die zijn genoemd heb ik gezegd dat het eenvoudig de
noordelijk deel van de stad bereiken. De handicap is dan dat zij bij de Tui
nen nog eens rechtsaf moeten naar de Oosterkade en via het Hoeksterpad moeten zien het Hoeksterend
te bereiken om op de Voorstreek te ... Als ik b.v. voor het postkantoor mijn auto wil neerzetten, dan kan ik straks via de Korfmakers
straat niet het parkeerterrein van de Minnemastraat bereiken, tenzij over de Tuinen, de Oosterkade,
het
Oosterkade
zo dicht mogelijk langs het water moet traceren. Een tweede aspect van deze oplossing is dat, door
hier slechts verkeer in de noordelijke rijrichting mogelijk te maken, de verbinding ... Groningerstraatweg-
Oosterkade via een omweg tot stand komt. Dat is bewust zo gekozen, omdat die omweg het richtings
systeem ondersteunt zoals dat voor het verdeelwegennet rond de binnenstad is gekozen. Een tweede