Art. 4. Opbrengst van veergelden (bij verpacht.)
a. Van de pont tot overvaart van de gracht tusschen
de Oosterkade en den Grachtswal ƒ218, b. van die
bij het Ziekenhuis 305, c. id. bij de
Oosterkade en bij de Eebuurt lagen er een troep van maakten; ik wil dat woord eigenlijk liever niet
gebruiken, maar daar kwam het toch erg dicht bij. Ik weet niet of u wel eens langs het Bisschopsrak
Mevrouw BuismanBlok Wijbrandi merkt op dat er
op de Oosterkade in den rijweg een paadje is gemaakt,
dat alleen voor fietsers is bestemd, zeker met het oog
op de slechte bestrating. Dit pad wordt
indienen van een alternatief plan.
(De heer P.D. van der Wal: Is dat een eenmalige gedragsregel of wordt dat in de toekomst regel bij soort
gelijke gevallen? Ik denk daarbij aan de Oosterkade, de Emmakade
Met het oog evenwel op de in deze gemeente bestaande pont-
veren, aan (ie Oosterkade cn bij het Stads Ziekenhuis, is het
niet billijk cn om redenen van meer bijzonderen aard niet
wcnschelijk
De heer De Jong heeft in de krant gelezen dat er in de Commissie Openbare Werken over de
Weaze, de Oosterkade en de Oostergrachtswal is gesproken. Gelukkig stond bij dat berichtje ook
een zin, die
Over de Willemskade/Westerkade en Nieuweweg en Oosterkade wil ik nu geen nieuwe discussie
voeren, want wij hebben een en ander al uitgebreid in de raad aan de orde gehad.
Er is een nieuw trottoir aangelegd bij de Oosterkade
en zooals het werd uitgevoerd was dit trottoir ge
vaarlijk voor voetgangers. De buren hebben toen aan
den opzichter der gemeentewerken, die er ... en het verwondert spreker, dat er niet herhaaldelijk
ongelukken gebeuren bij name bij de Oosterbrug,
de brug over 't Vliet en de brug naar de Oosterkade,
daar is die wanorde schering en inslag.
Aan de Oosterkade zijn inderdaad bouwplannen. U weet dat voor een aantal delen van onze stad
voorbereidingsbesluiten gelden. Als wij op tijd komen met onze bestemmingsplannen, dan moeten de ...
bouwplannen tenminste in overeenstemming zijn met de door de raad bepaalde uitgangspunten, anders
kan er geen artikel 1 9-procedure worden gestart. Een deel van het gebied Oosterkade ligt in het ge
bied rond de
Panderstraat, Oosterkade enz. Als ik dan zie wat op die
plaatsen allemaal gebeurt, dan houdt dit niet een niet volledig bevriezen" in, integendeel, er wordt
tegen de vlakte gesmeten en er komen computerachtige
vooral in den
zomer door de brug van den Oostergrachtswal tot de
Oosterkade de zwaar geladen schepen voor Burmania
niet kunnen passeeren, maar dat deze, voordat zij door
de brug kunnen, eerst half
De heer De Beer: Op de hoek van het Droevendal en de Oosterkade worden bouwplannen ontwik
keld voor het maken van 60 woningen. Daartoe moet de bebouwingsgrens iets naar het westen worden
verlegd
De heer De Jong: Ik wil ook nog graag een vraag stellen ten aanzien van het openbaar vervoer. Op
dit moment is de situatie zo dat er langs de route Hoeksterpad/Oosterkade elke 20 minuten en 'savonds
De reden, waarom in de Oosterkade weer opgra
vingen moesten plaats hebben, is, dat de walmuur ging
verzakken. Wel is het vorige jaar de bovenkant ver
beterd, maar naar de fundeering is geen onderzoek ... De heer Muller, erkennende dat de beste stuurlui
meestal aan wal staan, is toch van meening dat het niet
mag voorkomen, dat een jaar nadat de Oosterkade
geheel in orde is gemaakt, een verzakking van
noordelijk deel van de stad bereiken. De handicap is dan dat zij bij de Tui
nen nog eens rechtsaf moeten naar de Oosterkade en via het Hoeksterpad moeten zien het Hoeksterend
te bereiken om op de Voorstreek te ... Als ik b.v. voor het postkantoor mijn auto wil neerzetten, dan kan ik straks via de Korfmakers
straat niet het parkeerterrein van de Minnemastraat bereiken, tenzij over de Tuinen, de Oosterkade,
het
De heer H. P. de Haan heeft gevraagd, waar het
geld is uitgetrokken voor een nieuwe brug aan de
Oosterkade naar den Grachtswal en wanneer het
bedrag van 5352.73 voor den aanleg van den Pop
peweg e
Ten slotte merkt spr. nog op dat men zoo vaak ziet,
zooals op het oogenblik op de Oosterkade, dat, nadat
een straat juist goed in orde is gemaakt, deze even later
door het graven van sleuven weer
langrijk gedeelte van die 52.000 ingenomen door de ontwikkelingen langs de Tweebaksmarkt en in het
gebied tussen de Tweebaksmarkt en de Oosterkade. Verder zijn er nog wel een aantal ontwikkelingen
te noemen
blijken dat het toch een
sluiproute wordt, dan is eenvoudiger dan bij VIiet-Oosterkade de stop op de fles te zetten. Wat be
treft de andere straten die zijn genoemd heb ik gezegd dat het eenvoudig de
zijn. Plannen aan de Oosterkade, de Nieuwekade en op de hoek Turfmarkt/Nieuwe Oos
terstraat zullen, als het rijk niet meewerkt, nu niet en maar ik vrees nooit gerealiseerd kunnen worden.
Het is ... Ik beperk mij tot een paar zakelijke opmerkingen. Met betrekking tot het realiteitsgehalte van de
plannen voor de Oosterkade heb ik al meegedeeld dat dit gehalte op het ogenblik niet erg groot is. De
verschuiven naar de Oosterkade, dan is het volgens mij terecht dat men een nieuwe vergun
ning aanvraagt. Wij weten dan waar het schip ligt en waar wij moeten zijn voor de havengelden of voor
allerlei andere
-
nenstadsoosttangent aangelegd langs Nieuweweg en Oosterkade, zonder de door ons bepleite gescheiden
fietspaden, want dat zou grootschalig zijn. Kan iemand mij hier uitleggen waar ik de kleinschaligheid
van deze
voor de ruimtelijke ordening heb ik al gezegd dat de Oosterkade en de Oostergrachtswal voor de
mensen die de situatie nu kennen jarenlang een vreselijke aanblik zullen bieden. De bomen in dat ge
bied ... Verder hopen wij dat alle aandacht wordt besteed aan de detaillering van de plannen, opdat een
Oosterkade straks niet een soort Groeneweg met metershoge lichtmasten wordt. Er moet veel aandacht
aan
, Opbrengst van veergelden, a. Van de pont
tussehen de Oosterkade en den Grachtswal, bij verp. 180.50.
Dit veergeld wordt geheven krachtens raadbesluit van 21 Febr.
1856, goedgek. bij kon. besluit van 2 Mei d
versterkt door het argument dat de wethouder gebruikt met
betrekking tot het pand Oosterkade 20. Wat dat betreft ben ik zo vrij om een vraagteken bij de onaf
hankelijkheid van de commissie te zetten.
het stadsvervoer ook maar een route langs de verdeelweg te kiezen en het openbaar
vervoer over de Oosterkade te laten rijden. Wij vinden dat wij daar erg voorzichtig mee moeten zijn,
omdat de
de rondweg tot de Oosterkade de functie van bereikbaarheidsroute." Ik noet nog even bekijken hoe
het amendement redactioneel op de motie kan aansluiten, want er staat letterlijk: "westelijk gedeel
te ... van het Vliet eerst dan voor autoverkeer openstellen na het gereedkomen van voldoende parkeer
voorzieningen omgeving Oosterkade-Hoeksterend."
Daarnaast is het duidelijk dat er ontwikkelingen zijn rond
het Provinciehuis. Het Provinciehuis heeft inmiddels aange
geven aan de Oosterkade, c.q achter de Oosterkade, een par
keergarage die
Oosterkade naar den
Grachtswal 2 handkarren elkaar passeeren en dan de
voetgangers vaak niet weten, hoe ze zich moeten red
den, ook doordat daar hcelemaal geen gelegenheid is
tot berging op de trottoirs, omdat
voor de andere monumentale gebouwen hebben die de heer Ten Hoeve noemde dan voor het pand
Oosterkade 20. Als wij prioriteiten zouden moeten stellen, hebben wij heel andere gebouwen op het
lijstje dan ... het door de heer Ten Hoeve genoemde pand Oosterkade 20. Wat dat betreft hebben wij
geen behoefte aan de door hem ingediende motie.
Vervolgens het voorstel om het Vliet op de Oosterkade te laten aansluiten. Dit lijkt mij een ge
vaarlijke oplossing. In de eerste plaats is het zo dat men in het oorspronkelijk concept, om naar het ... maar de route Vliet-Bleeklaan-Groningerstraatweg. Wanneer het Vliet doorgetrokken wordt
tot aan de Oosterkade, ontstaat er een heel duidelijke sluiproute vanuit het oosien en zuiden van
de stad naar het
Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan aan de orde is gesteld hebben wij woningen gebouwd
aan de Oosterkade en aan het Droevendal. Wij zijn nu bezig met de bouw van 197 woningen in de
voormalige kazerne. Als ik mijn
Ik wil de heer Ten Hoeve beantwoorden m.b.t. het tracé Oostergoweg-verbrede Kanaalstraat-
Oosterkade. Ik hoop dat de heer Ten Hoeve begrijpt dat het niet de bedoeling van onze fractie is om
terug te
Droevendal-Oosterkade. Het college stelt voor deze panden niet op te voeren op de
monumentenlijst, want er zijn plannen tot nieuwbouw. Wanneer dat een criterium is, dan zouden wij
bij veel meer plannen kunnen ... voegen het complex bedrijfsruimten met bovenwoningen aan de Oosterkade 20."
over de Tweebaksmarkt te leiden en het voorstel van mevrouw Brandenburg over te nemen om de
uitgaande lijn via de Oosterkade en het Hoeksterpad te laten gaan? Dit omdat ik van mening ben
dat de
voor de aanvul-route over het Vliet, met een nieuwe keus om óf via de Bote van Bolswert-
straat en de Wijbranc de Geeststraat naar het parkeerterrein op de Oosterbuurt te gaan óf via de
Oosterkade naar ... , ontstaat er minder verkeersbelasting in de Wijbrand de
Geeststraat en op de Oosterkade. Door dit tracé over het Vliet te kiezer., zal de verkeersstructuur
in Schil-oost opnieuw in studie genomen moeten
, vooral bij schaft
en schooltijden, bestaat. Ieder kent deze. Toch
herinnert hij, dat, komende van de Oosterkade, de
bespannen voertuigen meest in galop de brug bestijgen
om in razende vaart weer aan de
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, geeft het Vliet van
de rondweg tot de Oosterkade de functie van bereikbaarheidsroute."
... "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 29 mei 1978, draagt het college
van b. en w. op bij de hoek Tuinen-noordzijde/Oosterkade voorzieningen te treffen die het onmo
gelijk maken
Wij hebben in het verre verleden een aantal alternatieven aangedragen voor het materiaalgebruik
en de schaal ten behoeve van de aanpassing van met name de Oosterkade. Ons rest nu slechts aanteke
ning
eenzelfde functie zal vervullen als bijvoorbeeld de Oosterkade.
Het betreft dus een binnenstadstangent, hetgeen betekent dat de weg één rijstrook in
beide richtingen heeft. Dat houdt in dat de capaciteit van
,184.10, ontv.
ƒ3,163.60. Art. 4. Opbrengst van veergelden a. Van de pont
tot overvaart van de gracht tusschen dc Oosterkade en den
Grachtswalbij verp. le jaar, ƒ143; b. van die bij het
De heer K. de Boer zou in verband met deze veror
dening nog een vraag willen stellen. Het zal velen bekend
zijn dat op de Oosterkade op heel veel dagen in de week
een vrij geregelde veiling wordt
de Oosterkade
niet wilden, werd er gezegd: Je moet eigenlijk zo weinig
mogelijk met T-aansluitingen werken, want daardoor
een
doorrijroute naar de Spanjaardslaan, weer met de on
gelukkige aansluiting van de Groeneweg en eveneens met
een o.i. niet gemakkelijke aansluiting vanaf de Oosterkade
naar de Groningerstraatweg ... moeten creëren en wij hebben
daarbij een ander uitgangspunt genomen. Ons uitgangs
punt is geweest dat de Groeneweg zou aansluiten op het
noordoosttangent en dan op het oostelijk deel naar de
Oosterkade. U
oosttangent apart aan de
orde komt. Wij hebben dus voorgesteld om de Oosterkade
die nog volkomen gaaf is helemaal geen tangentfunctie
te geven en bij de hoek bij de Gevangenis een grote beton-
brug te leggen ... goedkopere voorstel
len dit is er een voorbeeld van die weggewuifd
worden. Ook als de Oosterkade oosttangent wordt, moet
de brug en dat is het grote financiële struikelblok
in het verlengde van de Bleeklaan
zijn. Ik denk b.v. aan de omgeving van de Poststraat, de Willemskade, de Oosterkade en de Bagïjne-
straat. Uw argument dat er meer gebruik gemaakt moet worden van de bestaande woningverbeterings
Ondertussen zien wij b.v. aan de Sint Jacobsstraat ontwikkelingen op gang komen die niet in dit kader
passen; hetzelfde gebeurt aan de Willemskade, hetzelfde dreigt te gebeuren aan de Oosterkade en
Tweebaksmarkt lopen een beetje naar buiten kunnen worden verschoven naar de Oosterkade, dat
is misschien een afstand van 80 a 100 meter oostelijker. De bereikbaarheid van de binnenstad wordt
er niet veel minder
Vervolgens de nieuwbouw aan de Oosterkade en de verkeersstructuur. Uiteraard moet de verkeers-
structuur aansluiten bij datgene wat de raad in mei heeft beslist.
voren haalt, namelijk de walmuren van Oosterkade en Oostergrachtswal, maar te laten vervallen. Onze
fractie vindt dat niet een goede zaak. De helft van die walmuren is reeds hersteld. Het andere deel is ...
Oosterkade, valt er nog een gat van 1,6 miljoen gulden. De betaling van de kosten van herstel van de
walmuren Oostergrachtswal en het herstel van de walmuren Oosterkade hebben ook onze hoogste priori
teit, nu