w
25. Voorstel betreffende de verkeers
afwikkeling via de Stationsweg
en de Oostergoostraat te Grouw.
GEMEENTE BOORNSTERHEM
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 10 februari 1984.
Zowel ons college als uw raad heeft de laatste maanden brieven ont
vangen betreffende de verkeersafwikkeling via de Stationsweg en de
Oostergoostraat te Grouw.
Het gaat hierbij om de volgende brieven (voor u ter inzage bij de
raadsstukken)
1. Brief ongedateerd, ontvangen op 19 december 1983, van de artsen
D. van der Weij en J.C.J. Wilders, te Grouw, gericht aan de raads
leden der gemeente Idaarderadeel
2. Brief van 13 december 1983 van de verkeerswerkgroep Grouw, ge
richt aan het college van burgemeester en wethouders der gemeente
Idaarderadeel
3. Brief van 3 januari 1984 van de verkeerswerkgroep Grouw, gericht
aan de raad der gemeente Boornsterhem.
4. Brief van 15 december 1983 van de groepscommandant der rijkspolitie,
gericht aan het college van burgemeester en wethouders der ge
meente Idaarderadeel.
In de onder 1 t/m 3 genoemde brieven wordt verontrusting uitgesproken
over de voorgenomen (verkeers)maatregelen voor de Stationsweg en de
Parkstraat in verband met de toename van de verkeersdruk op de Ooster
goostraat die daarvan het gevolg zou zijn.
De onder 4 genoemde brief gaat speciaal in op de begin december 1983
gehouden proef met een versmalling van het reeds nauwe gedeelte van
de Parkstraat.
Naar aanleiding van deze brieven delen wij u het volgende mee.
Midden 1983 is in de derde afdeling (openbare werken c.a.) van de ge
meente Idaarderadeel een notitie aan de orde geweest over een recon
structie van de Stationsweg. In deze notitie is aan de orde gesteld
de geluidsproblematiek in relatie tot de woningbouw in het bestemmings
plan De Baai. Immers de verkeersdruk van de Stationsweg overschrijdt
de norm, zodat maatregelen noodzakelijk zijn.
Eén van de oplossingen die toen aan de orde is geweest, had betrek
king op een voorstel om de verkeersdruk te spreiden over de Oostergoo
straat en de Stationsweg (éénrichting verkeer)De derde afdeling en
later ook ons college hebben zich overduidelijk uitgesproken voor de
handhaving van de huidige situatie, met dien verstande dat wel een
aanpassing van het profiel moet worden overwogen (de huidige breedte
en dergelijke nodigen uit tot hard rijden)
In het kader van laatst bedoeld onderzoek naar de mogelijkheden tot
aanpassingen is in december 1983 de met de derde afdeling besproken
proef genomen met de versmalling in de Parkstraat. Het resultaat van de