- 14 -
21Voorstel tot vaststelling van een verordening ex artikel 42 van de wet op de
ruimtelijke ordening, houdende voorwaarden waarop de gemeente medewerking zal
verlenen aan het in bouwexploitatie brengen van grond.
Alsvoren
22Voorstel tot het van toepassing verklaren van de Bouwverordening der voormalige
gemeente Rauwerderhem voor het gehele gebied van de gemeente Boornsterhem.
De heer De Wolf vindt het een complimentje waard, dat Rauwerderhem als kleinste
gemeente dit zo goed heeft bijgehouden.
De voorzitter antwoordt dat de betrokkenheid daar waarschijnlijk toch groter is,
dan zo vermoed zou worden.
Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten.
23. Voorstel tot vaststelling van een bouwverordening logiesgebouwen en van een ver
ordening op de seizoenwoonverblijven, alsmede de daarmee samenhangende wijziging
van de bouwverordening.
Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten.
24. Voorstel tot vaststelling van een brandbeveiligingsverordening.
Alsvoren.
25. Voorstel betreffende de verkeersafwikkeling via de Stationsweg en de Oostergoo-
straat te Grouw.
Mevrouw Aukes zegt dat het college voorstelt om de discussie over de vernauwing
van de Parkstraat (overigens was dat gelukkig maar een proef) uit te stellen tot
een later tijdstip.
Er is echter sprake van een andere vernauwing even verderop in diezelfde straat;
het verbreden van het trottoir bij sigarenmagazijn Deelstra, met als gevolg ver
smalling van de rijbaan. De raad van Idaarderadeel heeft dit besluit de vorige
herfst genomen. Een besluit, dat overigens meer betrekking had op de reconstructie
van een gedeelte van de Hoofdstraat. Met de uitvoering hiervan zou, zoals toen
voorgesteld, in maart van dit jaar worden begonnen.
De opmerking in het voorstel, dat alle vrachtwagens wel degelijk de Hoofdstraat in_
kunnen heeft nog eens extra de aandacht gekregen van de V.V.D.-fractie. Te meer,
omdat het college niet aangeeft of ze er wel uit kunnen.
Juist aan die extra aandacht en voorlichting ten aanzien van deze punten heeft het
waarschijnlijk bij het raadsbesluit ontbroken.
Ten gevolge van de verbreding van het trottoir bij Deelstra zal de rijbaan van de
Parkstraat met ruim 1 meter versmallen en die van de Hoofdstraat met 3 meter,
dit ook mede door de verbreding van het trottoir bij het Postkantoor.
Vrachtauto's komende vanuit de Parkstraat, die linksaf de Hoofdëtraat inrijden
(om de winkels en bedrijven daar ter plaatse toch geregeld te bevoorraden) zullen
doordat er wat ruimte is in de buitenbocht, redelijk die straat in kunnen.
Diezelfde vrachtwagen, zal theoretisch dezelfde weg terug kunnen; in de praktijk
zal het voorkomen, dat hij dit één keer zal proberen, maar daarna niet weer,
als nl. blijkt dat de binnenbocht die hij moet nemen, praktisch niet te nemen is
en hem op de andere weghelft doet belanden met de bekende verkeersperikelen van
dien, zoals: opstoppingen, het omverrijden van tuinhekken.
De vrachtwagenbestuurder zal verzuchten "één keer, maar nooit weer" en zal voor
taan zijn weg vervolgen rechtuit over de Troelstrawei - Oostergoostraat.
Misschien is het mogelijk, nu het nog kan, dat het college dit knelpunt nog eens
en dan vooral praktisch bekijkt.