GEMEENTE BOORNSTERHEM lla. Voorstel tot vaststelling van een verordening op de heffing en in vordering van de afvalstoffen heffing en reinigingsrechten (Verordening reinigingsheffingen) Aan de gemeenteraad. Grouw, 9 maart 1984. De voormalige UR.I.-gemeenten hebben, voorzover mogelijk, ingaande 31 december 1983 gelijkluidende belastingverordeningen vastgesteld. Voor deze werkwijze is destijds gekozen om te voorkomen dat in de nieuw gevormde gemeente verschillende tarieven van toepassing zouden zijn. Eén van de verordeningen, welke op elkaar zijn afgestemd, is de verordening op de "Reinigingsheffingen". Aan uw raad is de bevoegdheid toegekend om één verordening van één van de opgeheven gemeenten geldend te verklaren voor het gebied van Boornsterhem. Een dergelijk besluit behoeft geen koninklijke goedkeuring. De bevoegdheid om wijzigingen in een bestaande ver ordening aan te brengen ontbreekt. Wijzigingen in de door de U.R.I.- gemeenten vastgestelde verordeningen zullen altijd moeten leiden tot vaststelling van een geheel nieuwe verordening, onder gelijk tijdige intrekking van de bestaande verordeningen. Ons uitgangspunt was u voor te stellen één van de verordeningen op de reinigingsheffingen van toepassing te verklaren voor de gemeente Boornsterhem. Bij nader inzien menen wij hiervan te moeten afwijken en wel om de volgende redenen. Eén van de dienstverleningen ondergebracht in de verordening is het ledigen van containers. Hiervoor is een jaartarief opgenomen van 1.300,voor het wekelijks éénmaal ledigen. Daarnaast is voor het incidenteel c.q. op verzoek ledigen een tarief van 25,opgenomen. De voormalige gemeenten Utingeradeel en Rauwerder- hem hanteerden het jaartarief terwijl de voormalige gemeente Idaar- deradeel het werkelijke aantal ledigingen tegen een tarief van 28,61 in rekening bracht. Naast de gemeente houden een aantal particuliere bedrijven zich bezig met het inzamelen van bedrijfsafval. In de achter ons liggende maanden is gebleken, dat een jaartarief voor een aantal van "onze" klanten aanleiding is geweest om over te stappen naar de particuliere inzameldiensten. Reden daarvan is veelal het kostenaspect. Ook wij zijn van mening dat het in rekening brengen van het werkelijk aantal ledigingen het beste aansluit bij deze dienstverlening. Op basis van het tarief van 1.300,is de opbrengst geraamd op 172.900,De praktijk heeft uitgewezen dat een container gemiddeld 37 keer per jaar geledigd wordt. Nemen we dit gegeven als uitgangspunt dan bedraagt het tarief per keer 1.300, 37 35,(afgerond). Ingevolge de Wet op de omzetbelasting dient dit tarief nog verhoogd te worden met 19% b.t.w. Het tarief inclusief b.t.w. is dan 41,65.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1984 | | pagina 53