GEMEENTE BOORNSTERHEM
lla. Voorstel tot vaststelling van een
verordening op de heffing en in
vordering van de afvalstoffen
heffing en reinigingsrechten
(Verordening reinigingsheffingen)
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 9 maart 1984.
De voormalige UR.I.-gemeenten hebben, voorzover mogelijk, ingaande
31 december 1983 gelijkluidende belastingverordeningen vastgesteld.
Voor deze werkwijze is destijds gekozen om te voorkomen dat in
de nieuw gevormde gemeente verschillende tarieven van toepassing
zouden zijn. Eén van de verordeningen, welke op elkaar zijn afgestemd,
is de verordening op de "Reinigingsheffingen".
Aan uw raad is de bevoegdheid toegekend om één verordening van
één van de opgeheven gemeenten geldend te verklaren voor het gebied
van Boornsterhem. Een dergelijk besluit behoeft geen koninklijke
goedkeuring. De bevoegdheid om wijzigingen in een bestaande ver
ordening aan te brengen ontbreekt. Wijzigingen in de door de U.R.I.-
gemeenten vastgestelde verordeningen zullen altijd moeten leiden
tot vaststelling van een geheel nieuwe verordening, onder gelijk
tijdige intrekking van de bestaande verordeningen.
Ons uitgangspunt was u voor te stellen één van de verordeningen
op de reinigingsheffingen van toepassing te verklaren voor de
gemeente Boornsterhem.
Bij nader inzien menen wij hiervan te moeten afwijken en wel om
de volgende redenen.
Eén van de dienstverleningen ondergebracht in de verordening is
het ledigen van containers. Hiervoor is een jaartarief opgenomen
van 1.300,voor het wekelijks éénmaal ledigen. Daarnaast is
voor het incidenteel c.q. op verzoek ledigen een tarief van
25,opgenomen. De voormalige gemeenten Utingeradeel en Rauwerder-
hem hanteerden het jaartarief terwijl de voormalige gemeente Idaar-
deradeel het werkelijke aantal ledigingen tegen een tarief van
28,61 in rekening bracht.
Naast de gemeente houden een aantal particuliere bedrijven zich bezig
met het inzamelen van bedrijfsafval.
In de achter ons liggende maanden is gebleken, dat een jaartarief
voor een aantal van "onze" klanten aanleiding is geweest om over
te stappen naar de particuliere inzameldiensten. Reden daarvan
is veelal het kostenaspect.
Ook wij zijn van mening dat het in rekening brengen van het werkelijk
aantal ledigingen het beste aansluit bij deze dienstverlening.
Op basis van het tarief van 1.300,is de opbrengst geraamd
op 172.900,De praktijk heeft uitgewezen dat een container
gemiddeld 37 keer per jaar geledigd wordt. Nemen we dit gegeven
als uitgangspunt dan bedraagt het tarief per keer 1.300,
37 35,(afgerond).
Ingevolge de Wet op de omzetbelasting dient dit tarief nog verhoogd
te worden met 19% b.t.w. Het tarief inclusief b.t.w. is dan
41,65.