6
De gegevens uit dit rapport zijn te omvangrijk om daar uitgebreid
in dit voorstel op in te gaan.
Toch zijn er enkele onderdelen van bijzonder belang om onder uw
aandacht te brengen.
Op pagina 47/48 wordt een antwoord gegeven op vragen omtrent centrale
of decentrale opstelling van systemen.
Voorwaarde voor de aanschaffing van één groot computersysteem
binnen een organisatie is, dat een dergelijke organisatie dient
te beschikken over voldoende mankracht van voldoende niveau voor
de centrale verwerking van gegevens en dat tevens in voldoende
mate de continuïteit van de informatievoorziening moet kunnen
worden gegarandeerd.
In de Hillegomse situatie kon aan deze voorwaarden niet worden
voldaan, omdat de vereiste staf voor ontwikkeling van nieuwe en
bediening van bestaande systemen niet aanwezig is en naar verwachting
ook in de toekomst niet beschikbaar zal komen. Eenzelfde situatie
zou ook voor onze gemeente niet ondenkbaar kunnen zijn. In het
rapport staat verder: "voorts is in de afgelopen jaren onvoldoende
aandacht besteed aan het up-to-date houden van de informatievoor
ziening. Nog afgezien van de noodzakelijke vernieuwing van programma
tuur is op verschillende plaatsen sprake van verouderde apparatuur".
Deze opmerking mag bij de aankoop van eigen apparatuur niet in
de wind worden geslagen.
In de gemeente Hillegom is men dan ook tot de conclusie gekomen,
dat gestreefd moet worden naar decentraal op te stellen gebruikers
vriendelijke systemen, waarbij ruime aandacht dient te worden
besteed aan de uitwisselbaarheid van gegevens.
De uitgebreide documentatiegegevens liggen voor u bij de raadsstukken
ter inzage.
Resumé.
A. Een meerderheid binnen ons college geeft de voorkeur aan een
aansluiting van de gemeente Boornsterhem bij het automatiserings
centrum CEVAN en gebruik te maken van het G.G.V.-systeem, waarbij
is uitgegaan van medegebruik van de mini-computer bij het centrum
in Groningen. Voorgesteld wordt door de meerderheid over te
gaan tot een gefaseerde invoering, welke facering als volgt
is gedacht.
Per 1 januari 1985 (financiële administratie, personele administra
tie, O.G.B. en belastingen).
Per 1 januari 1986 (bevolkingsadministratie).
Per 1 januari 1987 (sociale dienst administratie).
Ten aanzien van de fasen per 1 januari 1986 en 1 januari 1987
maken wij het voorbehoud, voorzover de financiële middelen
van de gemeente zulks mogelijk maken.
Het meerderheidsstandpunt berust op de navolgende motieven:
- continuïteit in het automatiseringsproces wordt beter gewaar
borgd
- ruimere mogelijkheden van gegevensuitwisseling (integratie);
- gebruik kunnen maken van geconcentreerde kennis op onderdelen
van het automatiseringsproces, die elders aanwezig is (CEVAN);
- kostprijsvergelijking, waarbij wel zij opgemerkt, dat ook
de meerderheid in ons college zijn bedenkingen heeft tegen
het besluit inzake de vaststelling van het minimum pakket,
welk besluit overigens op democratische wijze bij meerderheid
van stemmen is genomen;