- 2 -
Een aanvullende uitkering komt daardoor niet ten goede aan de
categorie van de bijstandsgerechtigden. Een raadsbesluit dat dit
beoogt, wekt derhalve valse verwachtingen voor deze categorie.
De rijksconsulent van het Ministerie van Sociale Zaken en werkgelegen
heid zal deze uitkering ten laste van de gemeentekas betrekken
bij de middelentoets in de ABW, zodat uiteindelijk rijksuitgaven
verminderd worden ten koste van die gemeenten.
Dit laat onverlet dat een toeslag zonder het gevaar van een korting
wel gegeven kan worden aan niet-ABW-gerechtigden. Dit zou echter
leiden tot ongelijke behandeling binnen dezelfde groep die men
wil helpen.
Vervolgens zal de raad gelden moeten voteren om deze aanvullende
uitkering mogelijk te maken. Daarvoor zal een raadsbesluit nodig
zijn dat ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan Gedeputeerde
Staten. De kans is niet denkbeeldig dat het raadsbesluit niet
geëffecteerd kan worden, hetzij omdat Gedeputeerde Staten goedkeuring
onthouden, hetzij omdat de Kroon het besluit vernietigd.
Abcoude
In een andere gemeente, Abcoude, is in 1980 een reinigingsrechten
verordening voor het ophalen van huisvuil vastgesteld, waarbij
een recht wordt geheven van 150,voor gebruikers van woningen,
terwijl personen ouder dan 65 jaar 75,moeten betalen.
De halvering van dit tarief werd door de raad van die gemeente
gerechtvaardigd door te stellen dat deze groep bejaarden een geringere
draagkracht bezit. Gesteld werd dat door het bereiken van de pensioen
gerechtigde leeftijd een belangrijke terugval in het inkomen ont
staat, maar in feite werd beoogd een laag tarief voor een speciale
inkomensgroep met het doel de ongunstige inkomenssituatie ten
opzichte van anderen enigszins te verzachten. Het Gerechtshof
achtte andere differentiatie dan naar het gebruik in strijd met
artikel 277 gemeentewet en voorts was het Hof van oordeel dat
een aldus vastgesteld tarief tot een willekeurige en onredelijke
belastingheffing leidt. De betreffende bepaling werd dan ook onver
bindend verklaard.
"Opsterland-model
De gemeente Opsterland heeft gekozen voor kwijtschelding van betaling
van afvalstoffenheffing, rioolbelasting en hondenbelasting, in
die gevallen waarin in een samenlevingsverband een netto-loon
wordt genoten van minder dan 1.320,per maand. Onder nettoloon
wordt in deze verstaan het nettoloon verminderd met ziekenfondspremie
en kale huurprijs.
Uit het anwoord van aan de Minister van Binnenlandse Zaken gestelde
vragen met betrekking tot dit afschrijvingsbeleid is het volgende
van belang:
Opsterland heeft aansluiting proberen te vinden bij de richtlijnen
van de rijksbelastingdienst te Groningen. Deze richtlijnen worden
gehanteerd voor de rijksbelastingen alsmede voor de gemeentelijke
onroerendgoed-belastingen
Door het Rijk wordt mede in de beoordeling betrokken de vermogensposi
tie van een belastingplichtige. Hier aan gaat Opsterland voorbij.
Ten onrechte wordt daarom de indruk gewekt dat het afschrijvings
beleid van Opsterland aansluit bij de door het Rijk gehanteerde
normen