- 2 - Een aanvullende uitkering komt daardoor niet ten goede aan de categorie van de bijstandsgerechtigden. Een raadsbesluit dat dit beoogt, wekt derhalve valse verwachtingen voor deze categorie. De rijksconsulent van het Ministerie van Sociale Zaken en werkgelegen heid zal deze uitkering ten laste van de gemeentekas betrekken bij de middelentoets in de ABW, zodat uiteindelijk rijksuitgaven verminderd worden ten koste van die gemeenten. Dit laat onverlet dat een toeslag zonder het gevaar van een korting wel gegeven kan worden aan niet-ABW-gerechtigden. Dit zou echter leiden tot ongelijke behandeling binnen dezelfde groep die men wil helpen. Vervolgens zal de raad gelden moeten voteren om deze aanvullende uitkering mogelijk te maken. Daarvoor zal een raadsbesluit nodig zijn dat ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan Gedeputeerde Staten. De kans is niet denkbeeldig dat het raadsbesluit niet geëffecteerd kan worden, hetzij omdat Gedeputeerde Staten goedkeuring onthouden, hetzij omdat de Kroon het besluit vernietigd. Abcoude In een andere gemeente, Abcoude, is in 1980 een reinigingsrechten verordening voor het ophalen van huisvuil vastgesteld, waarbij een recht wordt geheven van 150,voor gebruikers van woningen, terwijl personen ouder dan 65 jaar 75,moeten betalen. De halvering van dit tarief werd door de raad van die gemeente gerechtvaardigd door te stellen dat deze groep bejaarden een geringere draagkracht bezit. Gesteld werd dat door het bereiken van de pensioen gerechtigde leeftijd een belangrijke terugval in het inkomen ont staat, maar in feite werd beoogd een laag tarief voor een speciale inkomensgroep met het doel de ongunstige inkomenssituatie ten opzichte van anderen enigszins te verzachten. Het Gerechtshof achtte andere differentiatie dan naar het gebruik in strijd met artikel 277 gemeentewet en voorts was het Hof van oordeel dat een aldus vastgesteld tarief tot een willekeurige en onredelijke belastingheffing leidt. De betreffende bepaling werd dan ook onver bindend verklaard. "Opsterland-model De gemeente Opsterland heeft gekozen voor kwijtschelding van betaling van afvalstoffenheffing, rioolbelasting en hondenbelasting, in die gevallen waarin in een samenlevingsverband een netto-loon wordt genoten van minder dan 1.320,per maand. Onder nettoloon wordt in deze verstaan het nettoloon verminderd met ziekenfondspremie en kale huurprijs. Uit het anwoord van aan de Minister van Binnenlandse Zaken gestelde vragen met betrekking tot dit afschrijvingsbeleid is het volgende van belang: Opsterland heeft aansluiting proberen te vinden bij de richtlijnen van de rijksbelastingdienst te Groningen. Deze richtlijnen worden gehanteerd voor de rijksbelastingen alsmede voor de gemeentelijke onroerendgoed-belastingen Door het Rijk wordt mede in de beoordeling betrokken de vermogensposi tie van een belastingplichtige. Hier aan gaat Opsterland voorbij. Ten onrechte wordt daarom de indruk gewekt dat het afschrijvings beleid van Opsterland aansluit bij de door het Rijk gehanteerde normen

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1984 | | pagina 31