-8- Toevaliig weten wij dat de gemeente Nieuwleusen ook zo'n verorde ning heeft die vrijwel zeker zal worden goedgekeurd. In deze verordening wordt een afstand van 1 meter gehanteerd, en als de tank tegen een brandwerende wand staat nog minder. Dit lijkt ons praktisch van zoveel belang dat wij u voorstellen art. F3 te vervangen door art. F3 van Nieuwleusen: "De tank moet zijn geplaatst op tenminste 1 m afstand van de gevel van een gebouw of van de erfscheiding. Indien deze gevel horizontaal en vertikaal gemeten tot op tenminste 1 m afstand van de tank een brandwerendheid bezit van tenminste 30 minuten, mag deze afstand kleiner dan 1 m zijn". De begrenzing tot 2500 liter staat ook al in lc en behoeft daarom niet te worden herhaald. Wij menen dat als gevolg van de op de kaarten aangegeven territori ale begrenring nog heel wat boerderijen buiten deze verordening zullen vallen en dus toch een hinderwetvergunning zullen moeten aanvragen. Wij verwachten dat in de meeste gevallen de voorwaarden dan precies dezelfde zullen zijn al^Qie in deze verordening, maar de rompslomp voor de ambtenaren en de kosten voor de betrokkene blijven als vanouds. En daar zijn de omstandigheden niet naar. Wij zouden graag weten of hier niet een practische en kostenbespa rende oplossing voor te vinden is. Zou het niet mogelijk zijn om de territoriale_begrenzing in artikel 3-1 te laten vervallen en als overgangsmaatregel in artikel 5 op te nemen:" Voor op het tijdstip van inwerkingtreding van de verorde ning bestaande inrichtingen kunnen burgemeester en wethouders, de inspekteur gehoord, geringere afstanden vaststellen dan die genoemd in artikel 4.c.l." We houden dan toch alles in de hand. Artikel 5, overgangsbepalingen, eist in feite dat alle bedrijven binnen 1 of 2 jaar voldoen aan de afstandscriteria en alle verdere voorwaarden. Wat gebeurt er als dat voor bepaalde bedrijven om technische en economische redenen niet goed uitvoerbaar is? Wat onder de huidige omstandigheden heel wel denkbaar is. Zoals de verordening luidt, is er geen ontsnappings- of beroepsclausule, ter wijl wij ons kunnen voorstellen dat onder praktijkomstandigheden het milieu nauwelijks gediend is met s-trenge handhaving van b.v. een afstandscriterium tot een erfscheiding met eigen land. Het valt ons op dat in de nieuwste versie een bedrijf dat aan alle vereisten voldoet; maar dat ook een gastank heeft van 1000 2000 liter zoals nogal eens voorkomt, niet onder de verordening valt en dus een vergunning moet aanvragen. Wij betreuren dat zeer. Zou het niet mogelijk zijn ook hier standaard-vrijstellingsvoorwaarden op te nemen zoals ook voor olietanks? Als er een hinderwetvergunning wordt verstrekt staan er toch ook standaardvoorwaarden voor die gastank in? Volgens de verordening wordt ook van bestaande bedrijven geëist dat ze binnen een jaar een plaat van beton of een ander vloeistof dicht materiaal onder hun mestvaalt hebben, een nogal kostbare operatie. Het is bekend dat de Kroon enige jaren geleden heeft be slist dat bij een boerderij in Imsum zo'n voorziening niet nodig was omdat de bodem voldoende ondoorlatend was. We kunnen er zeker van zijn dat dat toen grondig is uitgezocht. Maar ook, dat die situ atie elders in onze gemeente ook zal voorkomen. Immers die bodem gesteldheid is vast niet tot die ene boerderij beperkt. Is het nu wel verantwoord een vrij kostbare maatregel voor te schrijven waarvan velen weten dat hij op vele plaatsen eigenlijk niet nodig is. Is soms de gemakkelijke controleerbaarheid het hoofdmotief?

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1984 | | pagina 11