-9- Mogen wij erop rekenen dat we verder praktisch zuilen handelen en bij nieuwe aanvragen zullen volstaan het het afgeven van een copie van deze verordening in afwachting van de goedkeuring, zo dat we onnodige korten vermijden? In deze tijden van bezuinigen en superheffing is dat wei nodig!" Wethouder Poppen zegt dat in het kader van de Hinderwet ieder dezelfde rechten en plichten heeft. Het betreft een wettelijke regeling, die door de gemeenten wordt uitgevoerd. De voorschriften dulden een vrijstelling voor een aantal rundveehouderijen. Dankzij de gemeente Smallingerland, die als eerste een vrijstellingsverorde ning vaststelde, kan ook in onze gemeente een dergelijke, rompslomp- besparende verordening gemaakt worden. In Den Haag is gebleken dat een aantal punten uit de verordening scherper geformuleerd moeten worden. Gebeurt dit, dan zal de vrij stellingsverordening wel worden goedgekeurd, zoals uit contact met het ministerie is gebleken. Vandaar dit voorstel. Gedeputeerde Staten gaan ongetwijfeld akkoord met een verordening, die aan de wettelijke eisen voldoet, maar zij staan verder buiten de besluitvorming omdat dat een zaak is van rijk en gemeente. De raad heeft nu nog alleen de mogelijkheid om in overleg met het ministerie te proberen een aantal zaken, zoals door voorgaande sprekers genoemd, te veranderen cq te versoepelen. Spreker zegt toe dat nader te zullen onderzoeken. Wat betreft de territoriale begrenzing zijn de rode lijnen zo ge trokken dat ze het meest gunstig zijn voor de betrokkenen. Binnen die grenzen gelden namelijk strengere eisen. Hij zegt toe ook hier nog eens naar te informeren. Wat betreft artikel F3 zal nader onderzocht worden of dat artikel vervangen zou kunnen worden door de versie van de gemeente Nieuw- leusen, zoals door de heer De Wolf is aangehaald. Een overgangsregeling is nodig om uiteindelijk het voor ogen staan de doel te bereiken. Bedrijven, die na 2 jaar nog niet aan de eisen voldoen, krijgen dan de opdracht alsnog de nodige maatregelen te treffen. Spreker denkt dat de gastank buiten de verordening valt omdat de risico's voor het milieu groter zijn dan bij een isotank. Het wel of niet nodig zijn van een bodemplaat onder de mestvaalt lijkt hem gemakkelijk te controleren. Hij zegt toe nader te zullen bekijken of de verordening op dit punt ook soepeler zou kunnen zijn. De hear De Wolf seit dat it him benammen giet om de ynterpretaasje fan de foarskriften. Dat jildt sawol foar de reade linen run de doarpen en de gastank as foar de grûnplaat under de ruchskerne. Doarpkes as Idaard en Warstiens kin men eins net fan sizze dat hja in beboude buorren hawwe. Hy soe dêrom graach wolle dat de ynwenners fan dizze plakjes gjin hinderwetfergunning nedich hawwe. Ek soe hy graach wolle dat der in ûntkommingskriterium foar bedriuwen sûnder frijstelling opnommen wurdt yn de oardering. Foar gastanks moat it dochs mooglik wêze standerteasken op te nimmen lykas yn in hinderwetfergunning bart. No't de wethâlder tasein hat de de grinzen run de doarpen nochris besjoen wurde sille, kin de hear Stallinqa meigean mei it útstel. Wethouder Poppen zegt dat het bij de begrenzing van dorpen gaat om de woonbebouwing. Dus om de hinder voor de dorpsbewoners zo klein mogelijk te houden. Een overgangsmaatregel zoals door de heer De Wolf wordt voorgesteld, klinkt wel aardig, maar er mag niet uit het oog worden verloren dat de Hinderwet al in 1963 in werking is getreden en dat nog steeds

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1984 | | pagina 12