-9-
Mogen wij erop rekenen dat we verder praktisch zuilen handelen
en bij nieuwe aanvragen zullen volstaan het het afgeven van een
copie van deze verordening in afwachting van de goedkeuring, zo
dat we onnodige korten vermijden? In deze tijden van bezuinigen
en superheffing is dat wei nodig!"
Wethouder Poppen zegt dat in het kader van de Hinderwet ieder
dezelfde rechten en plichten heeft. Het betreft een wettelijke
regeling, die door de gemeenten wordt uitgevoerd. De voorschriften
dulden een vrijstelling voor een aantal rundveehouderijen. Dankzij
de gemeente Smallingerland, die als eerste een vrijstellingsverorde
ning vaststelde, kan ook in onze gemeente een dergelijke, rompslomp-
besparende verordening gemaakt worden.
In Den Haag is gebleken dat een aantal punten uit de verordening
scherper geformuleerd moeten worden. Gebeurt dit, dan zal de vrij
stellingsverordening wel worden goedgekeurd, zoals uit contact
met het ministerie is gebleken. Vandaar dit voorstel.
Gedeputeerde Staten gaan ongetwijfeld akkoord met een verordening,
die aan de wettelijke eisen voldoet, maar zij staan verder buiten
de besluitvorming omdat dat een zaak is van rijk en gemeente.
De raad heeft nu nog alleen de mogelijkheid om in overleg met het
ministerie te proberen een aantal zaken, zoals door voorgaande
sprekers genoemd, te veranderen cq te versoepelen. Spreker zegt toe
dat nader te zullen onderzoeken.
Wat betreft de territoriale begrenzing zijn de rode lijnen zo ge
trokken dat ze het meest gunstig zijn voor de betrokkenen. Binnen
die grenzen gelden namelijk strengere eisen. Hij zegt toe ook hier
nog eens naar te informeren.
Wat betreft artikel F3 zal nader onderzocht worden of dat artikel
vervangen zou kunnen worden door de versie van de gemeente Nieuw-
leusen, zoals door de heer De Wolf is aangehaald.
Een overgangsregeling is nodig om uiteindelijk het voor ogen staan
de doel te bereiken. Bedrijven, die na 2 jaar nog niet aan de eisen
voldoen, krijgen dan de opdracht alsnog de nodige maatregelen te
treffen.
Spreker denkt dat de gastank buiten de verordening valt omdat de
risico's voor het milieu groter zijn dan bij een isotank.
Het wel of niet nodig zijn van een bodemplaat onder de mestvaalt
lijkt hem gemakkelijk te controleren. Hij zegt toe nader te zullen
bekijken of de verordening op dit punt ook soepeler zou kunnen zijn.
De hear De Wolf seit dat it him benammen giet om de ynterpretaasje
fan de foarskriften. Dat jildt sawol foar de reade linen run de
doarpen en de gastank as foar de grûnplaat under de ruchskerne.
Doarpkes as Idaard en Warstiens kin men eins net fan sizze dat hja
in beboude buorren hawwe. Hy soe dêrom graach wolle dat de ynwenners
fan dizze plakjes gjin hinderwetfergunning nedich hawwe.
Ek soe hy graach wolle dat der in ûntkommingskriterium foar bedriuwen
sûnder frijstelling opnommen wurdt yn de oardering.
Foar gastanks moat it dochs mooglik wêze standerteasken op te nimmen
lykas yn in hinderwetfergunning bart.
No't de wethâlder tasein hat de de grinzen run de doarpen nochris
besjoen wurde sille, kin de hear Stallinqa meigean mei it útstel.
Wethouder Poppen zegt dat het bij de begrenzing van dorpen gaat om
de woonbebouwing. Dus om de hinder voor de dorpsbewoners zo klein
mogelijk te houden.
Een overgangsmaatregel zoals door de heer De Wolf wordt voorgesteld,
klinkt wel aardig, maar er mag niet uit het oog worden verloren dat
de Hinderwet al in 1963 in werking is getreden en dat nog steeds