- 2 - Aangezien hij 15 ha cultuurgrond elders heeft liggen is het nood zakelijk zomerstalvoedering toe te passen. Derhalve is er sprake van een intensief landbouwverkeer van en naar zijn erf. Door de aanleg van het fietspad zal de verkeersveiligheid ter hoogte van zijn uitrit afnemen doordat bestemmingsverkeer zowel rekening dient te houden met de verkeerssituatie op de rijksweg als die op het fietspad. Derhalve is een minder vlotte verkeersdoorstroming het gevolg. Naast grondverlies ten behoeve van de aanleg van het fietspad ontstaat ook grondverlies als gevolg van een meer haakse aansluiting van de uitrit van het buurperceel (in eigendom van de heer Jorwerda) op de openbare weg. Een alternatief, welke niet ten koste van zijn gronden gaat, lijkt hem ter plaatse zeer wel mogelijk. Behoudens zijn bezwaren tegen het fietspad in zijn geheel, acht hij de planning te royaal van opzet. Situering dichter langs de rijksweg gaat in mindere mate ten kosten van zijn gronden. Tevens vreest hij dat door de aanleg van het fietspad de verkeersveilig heid ter plaatseafneemtalsmede dat de waarde van zijn onroerend goed daalt en er bedrijfsschade optreedt ten gevolge van enerzijds grondver lies en anderzijds langere rijtijden". Bij genoemde bezwaren zouden wij de hieronder staande opmerkingen wil len plaatsen en alhoewel het moeilijk is het woongenot objectief te beoordelen is getracht ook aan enkele aspecten hiervan aandacht te be steden. Geluidhinder. Door de aanleg van het fietspad verandert de afstand tussen de rijksweg zelf en het woonhuis en daarmee de afstand tot de belangrijkste bron van geluidhinder (motorvoertuigen) niet. In de nieuwe situatie komt het (brom-) fietsverkeer ca. 7 meter dichter bij het woonhuis langs. De extra geluidhinder die hiervan wordt ondervonden is echter gering. Boven dien kan het gemotoriseerd verkeer op de rijksweg wanneer het (brom-) fietsverkeer van het fietspad gebruik kan maken, zich rustiger afwikke len omdat minder behoeft te worden ingehaald, afgeremd en opgetrokken. Stankoverlastrustverstoring,_inkijk De eerdergenoemde afstandsvermindering met 7 meter is ten opzichte van de totale huidige afstand van het woonhuis tot de rijksweg (minimaal 35 meter) dermate gering dat van deze soorten van overlast naar onze mening geen hinder zal worden ondervonden. Afname verkeersveiligheid. Door scheiding van verkeerssoorten zal de verkeersveiligheid bij de uitrit eerder toe- dan afnemen. De vlotheid van de verkeersdoorstroming ter plaatse zal niet of nauwe lijks veranderen omdat het relatief geringe bestemmingsverkeer zowel in de oude als in de nieuwe situatie voorrang dient te verlenen aan het doorgaande (brom-) fietsverkeer.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1984 | | pagina 37