Grondverlies uitrit Jorwerda.
In het onlangs op details gewijzigde plan is het grondverlies zoveel
mogelijk beperkt door deze uitrit te versmallen en niet uit te buigen
naar het westen.
De nieuwe situatie is aangegeven op de plankaart.
Te royale opzet van het plan.
De aanvankelijke plannen met een royale opzet zijn recentelijk reeds
aangepast
De huidige afmetingen waarbij de brede tussenberm ten behoeve van be
plantingen aanzienlijk is versmald, zijn minimaal. Het eenzijdig ge
legen voor twee richtingen te gebruiken fietspad heeft een breedte
van 3 meter. De tussenberm heeft ter plaatse ook een breedte van 3
meter. De richtlijnen die de Rijkswaterstaat hanteert bij het ontwer
pen bij niet-autosnelwegen bevelen voor een eenzijdig gelegen fiets
pad langs een weg van de categorie V, zoals hier het geval is, een
fietspadbreedte van 2,75 tot 3,50 meter aan en een tussenberm met een
breedte van U,50 meter. Gezien de reeds bekende wens het ruimtebeslag
van het nieuw aan te leggen fietspad zo minimaal mogelijk te houden
is met eerdergenoemde maatvoering hier al zoveel mogelijk op inge
speeld.
Schade
De Wet op de Ruimtelijke Ordening voorziet in een schadevergoedings
regeling voor die schade welke een direct gevolg is van de planvast
stelling en welke redelijkerwijs niet of niet geheel ten laste van
derden behoort te blijven. Voor uitvoeringsschade zoals snijschade,
omrijschade etc. kent Rijkswaterstaat een schadevergoedingsregeling.
Gezien .het bovenstaande zijn wij van oordeel dat de door de heer
Rotteveel ingebrachte bezwaren van onvoldoende gewicht zijn om een
planwijziging te kunnen rechtvaardigen. Wij stellen u derhalve voor
dit bezwaarschrift ongegrond te verklaren.
Het hierboven onder 2 genoemde bezwaarschrift omvat de volgende punten
a. aantasten privacy;
b. geluidsoverlast;
c. verlies van grond;
d. aansluiting van de uitrit van de heer Van Slooten op het fietspad;
e. waardevermindering van panden;
f. beperking uitbreidingsmogelijkheden;
g. suggestie verlegging fietspad.
Voor de motivering van de bezwaren verwijzen wij u naar het voor u bij
de raadsstukken ter inzage liggende bezwaarschrift.
Ten aanzien van deze bezwaren merken wij het volgende op.
Doordat het (brom-) fietsverkeer door het aanleggen van het fietspad
achter het huis langs zal gaan, wordt de privacy in zekere mate aange
tast. Deze aantasting is echter gering, doordat de inkijk aan de voor
kant verdwijnt en aan de achterkant de tuinen tamelijk beschut zijn.