Grondverlies uitrit Jorwerda. In het onlangs op details gewijzigde plan is het grondverlies zoveel mogelijk beperkt door deze uitrit te versmallen en niet uit te buigen naar het westen. De nieuwe situatie is aangegeven op de plankaart. Te royale opzet van het plan. De aanvankelijke plannen met een royale opzet zijn recentelijk reeds aangepast De huidige afmetingen waarbij de brede tussenberm ten behoeve van be plantingen aanzienlijk is versmald, zijn minimaal. Het eenzijdig ge legen voor twee richtingen te gebruiken fietspad heeft een breedte van 3 meter. De tussenberm heeft ter plaatse ook een breedte van 3 meter. De richtlijnen die de Rijkswaterstaat hanteert bij het ontwer pen bij niet-autosnelwegen bevelen voor een eenzijdig gelegen fiets pad langs een weg van de categorie V, zoals hier het geval is, een fietspadbreedte van 2,75 tot 3,50 meter aan en een tussenberm met een breedte van U,50 meter. Gezien de reeds bekende wens het ruimtebeslag van het nieuw aan te leggen fietspad zo minimaal mogelijk te houden is met eerdergenoemde maatvoering hier al zoveel mogelijk op inge speeld. Schade De Wet op de Ruimtelijke Ordening voorziet in een schadevergoedings regeling voor die schade welke een direct gevolg is van de planvast stelling en welke redelijkerwijs niet of niet geheel ten laste van derden behoort te blijven. Voor uitvoeringsschade zoals snijschade, omrijschade etc. kent Rijkswaterstaat een schadevergoedingsregeling. Gezien .het bovenstaande zijn wij van oordeel dat de door de heer Rotteveel ingebrachte bezwaren van onvoldoende gewicht zijn om een planwijziging te kunnen rechtvaardigen. Wij stellen u derhalve voor dit bezwaarschrift ongegrond te verklaren. Het hierboven onder 2 genoemde bezwaarschrift omvat de volgende punten a. aantasten privacy; b. geluidsoverlast; c. verlies van grond; d. aansluiting van de uitrit van de heer Van Slooten op het fietspad; e. waardevermindering van panden; f. beperking uitbreidingsmogelijkheden; g. suggestie verlegging fietspad. Voor de motivering van de bezwaren verwijzen wij u naar het voor u bij de raadsstukken ter inzage liggende bezwaarschrift. Ten aanzien van deze bezwaren merken wij het volgende op. Doordat het (brom-) fietsverkeer door het aanleggen van het fietspad achter het huis langs zal gaan, wordt de privacy in zekere mate aange tast. Deze aantasting is echter gering, doordat de inkijk aan de voor kant verdwijnt en aan de achterkant de tuinen tamelijk beschut zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1984 | | pagina 39