- 5 - Deze oplossing is zowel verkeerskundig als uitvoeringstechnisch gezien af te raden. - Verkeerskundige bezwaren. Het tracé van de rijksweg ter plaatse is zodanig gebogen dat het autoverkeer -met name bij duisternis- door tegenliggers misleid, geneigdkan zijn niet de bocht te nemen maar rechtuit te rijden. Het flauwer maken van de "knik" in de hoofdrijbaan ter plaatse, gecombi neerd met een bijna aanliggend fietspad, neemt dit bezwaar geenszins weg. Doordat dan het fietspad ten noorden van de onderhavige woningen naar de weg toe zal moeten worden gebogen, neemt het gevaar zelfs toe dat autoverkeer in beide richtingen dan nog sterker wordt misleid door voertuigverlichting van het inbuigende fietspad (bromfietsers vooral) terwijl de hoofrijbaan nog steeds niet optimaal getraceerd is. Boven dien bevordert het geenszins de verkeersveiligheid voor fietsers daarover kleine lengte een smalle berm ontstaat tussen fietspad en hoofdrijbaan (discontinuïteit). Genoemde misleiding is vrijwel weg te nemen door het fietspad ten wes ten van de woningen te traceren en op het stuk grondverlies van Van Balen (rood omkaderd op bijlage) een dichte beplanting aan te brengen. Hiermee is een rigoureuse en te dure oplossing vermeden (zie onder uitvoeringstechnisch bezwaar) die inhoudt dat de hoofdrijbaan "recht getrokken" zou worden en daardoor tegen of zelfs deels over de huizen zou zijn getraceerd. - Uitvoeringstechnisch bezwaar. Het verleggen van de rijksweg naar het oosten dient te geschieden over een afstand van 150 meter. Dit is een zeer kostbare zaak. Globaal bedragen de extra kosten minimaal 200.000,Bij deze op lossing komt de weg gedeeltelijk naast de dijk te liggen waarop de weg nu ligt. Door de slechte grondslag naast deze dijk kan worden verwacht dat nog lange tijd nazakkingen zullen optreden, wat veel onderhoud zal vergen. Gelet op de kosten en de nadelen van een dergelijke oplossing zou in plaats hiervan beter kunnen worden overwogen de panden aan te kopen en te amoveren en een veel acceptabeler oplossing voor het fietspad ter plaats van de woningen te realiseren. Gezien het vorenstaande stellen wij u voor ook dit bezwaarschrift on gegrond te verklaren. De ingekomen opmerkingen zijn, in overleg, niet aangemerkt als bezwaar schrift. Deze opmerkingen behelsen de volgende punten. 1De gereserveerde ruimte voor het gedeelte fietspad tussen Irnsum/ Akkrum en de afbreeklijn A-A is te groot. De breedte van de strook kan aan de westzijde met 1 tot 5 meter worden verkleind. 2. Van het erf van de boerderij van de heer Zwaagstra is een te grote strook voor het fietspad gereserveerd. 3. De gereserveerde ruimte voor het gedeelte vanaf de afbreeklijn B-B tot ongeveer de nieuw te maken bushalte aan de oostzijde van de rijksweg is te krap. Deze dient aan de westzijde met 1 tot 2 meter te worden uitgebreid. Ook is de plaats van de fietsoversteek op de plankaart niet geheel juist aangegeven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1984 | | pagina 43