Bruggelden.
Uitgaande van een gelijk aantal doorvaarten als geraamd voor
1984 en rekening houdend met een belastingverhoging van 3%,
menen wij te kunnen rekenen op een meeropbrengst van 2.850,
zodat de totale raming 112.000,wordt.
De tarieven waren en worden dan: 1984 1985
- voor de gemeentelijke bruggen 1,85 1,90
- voor de verpachte bruggen 1,05 1,10
Een regeling met betrekking tot het verstrekken van een abonne
ment voor een aantal doorvaarten, speciaal voor de beroepsvaart,
achten wij niet gewenst. Wel is het mogelijk, dat de brugwachter
het aantal doorvaarten noteert en de gegevens doorspeelt aan
de secretarie-afdeling, die daarna voor verzending van een nota
zorgdraagt. Een dergelijke regeling wordt thans ook toegepast
ten aanzien van de bruggen over de Zandsloot en de Heerenzij 1
te Terhorne.
De nieuwe verordeningen liggen voor u in concept ter inzage
bij de stukken.
Veergelden.
Met betrekking tot deze tarieven merken wij op, dat een stijging
van 3% verantwoord wordt geacht.
De tarieven zijn en worden: 1984 1985
Retour-overzetting: - voetganger/pasagier motorvoertuig
1,55
1,60
- wielrijder of bromfietser
1,85
1,90
- bestuurder motorvoertuig
3,60
3,75
Enkele overzetting: - voetganger/passagier motorvoertuig
0,80
0,85
- wielrijder of bromfietser
1,00
1,00
Abonnement voor 25
overzettingen: - voetganger 11,50 11,85
- wielrijder/bromfietsers 16,25 16,75
- bestuurders motorvoertuig 32,25 33,25
Verschillende malen per jaar worden speciale voorzieningen getrof
fen, om de overzetting van een bouwkraan of één ander zwaar
voertuig mogelijk te maken. Het betreffen voertuigen die een
gewicht van 16 ton te boven gaan.
Het in orde maken van de pont kost bijna één heel uur.
Ook komt het voor, dat sommige voertuigen met aanhanger(s)
de gehele pont nodig hebben. Voor al deze overzettingen wordt
het tarief van 3,60/3,75 toegepast.
Wij zijn van mening, dat de tarieven alsvolgt moeten worden
uitgebreid.