- 13 - 15. Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet ten behoeve van de inrichting van het gecombineerd natuur-/scheikundepracticumlokaal van de Carel van Roorda- school voor M.A.V.O. te Grouw. Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 16. Voorstel tot het verstrekken van een bijdrage ineens ten behoeve van de herstel werkzaamheden aan de toren van de Nederlands Hervormde Kerk te Rauwerd, groot 13.000,=. Alsvoren. 17Voorstel tot vaststelling van een zoneringsplan voor de watersport in Friesland. De hear Damsma seit dat syn fraksje him yn grutte linen wol fine kin yn de reaksje fan it kolleezje op it sonearringsplan. Hy freget him lykwols óf hoe't de provinsje tinkt de talitbere druk te regulearjen. Der sil in lykwicht socht wurde moatte tusken natoerbelangen en sosjaal-ekono- myske belangen. It liket him goed ta dat foar dizze gemeente dy beide belangen yn in struktuerskets op in rychje set wurde, wêrby dan net allinnich de Alde Feanen en de Prinsenhof mar alle rekreaasjegebieten meinommen wurde. Dêrmei kin nei de provinsje ta oanjün wurde wat de gemeente op dit mêd dwaan wol. De provinsje nimt no hyltyd de foarstap mei allerhande plannen en dat liket sprekker net altyd goed. Dit passive belied moat feroare wurde yn in aktyf belied. Fierder moat neffens him de op side 4 neamde Slachtedyk feroare wurde yn Mardyk. De heer De Wolf zegt het volgende: "Al weer een rapport over die voor de provincie blijkbaar zo moeilijk te bevatten waterrecreatie. Ik begrijp het provinciaal bestuur zo langzamerhand niet meer. Het lijkt wel of we twee provinciale besturen hebben: het ene provinciale be stuur publiceert een TROP. G.S. voorzien 30% werkloosheid in 1987 en zij prijzen in het TROP een betere benutting van de toeristische mogelijkheden van Friesland aan vanwege de gunstige werkgelegenheidseffecten. In dit kader moeten wij de slogan: "Friesland is mooi, houen zo!" zien. Het andere provinciale bestuur lijkt 30% werkloosheid wel als een beleidsdoel stelling te hanteren. Het lijkt soms alsof het niets nalaat om deze doelstelling te bereiken als het gaat om de toeristische aantrekkelijkheid van ons gebied. Hoe zijn anders de subsidies (bijdragen uit gemeenschapsgelden, dus) en vergun ningen te verklaren die het provinciaal bestuur verstrekt voor oeverconstructies die de toeristische aantrekkelijkheid van dit gebied bepaald geen goed doen. Ik denk aan de kilometers prikkeldraad, de steenstorten, de wilgenhagen en steeds nieuwe aanlegverboden van waterschappen, Staats Bosbeheer en Fryske Gea. Deze recente ontwikkelingen maken het varen in onze gemeente bepaald niet aantrekkelijker, en het aanleggen over grote afstanden onmogelijk of zelfs gevaarlijk. En nu weer een zoneringsplan. In het TROP dat de recreatie positief benadert, kwam onze gemeente nauwelijks voor, ondanks zijn sterk toeristisch recreatief karakter. Maar in dit zoneringsplan worden gedetailleerde suggesties gedaan die de toeristische aantrekkelijkheid van onze gemeente voornamelijk afbreuk doen. De provincie wil Pikmeer, Wijde Ee en Snekermeer nög drukker maken en wekt verschillende oeverbeheerders op, om aan vele kilometers oever het aanleggen te verbieden of met recreatie-onvriendelijke constructies onmogelijk te maken, gedetailleerd in kaart gebracht, zonder onderscheid tussen "aanleggen voor de oever zonder betreden" en "aanleggen met betreden van de oever". Er zijn zelfs oevers aangegeven waar in de praktijk reeds goede oplossingen werden gevonden voor recreatief medegebruik, b.v. oevers van de Saiter Petten. Er staat geen meter nieuw vaarwater aangegeven in het plan, hoewel ons recreatie basisplan daar wel degelijk in voorziet. Ook ontbreken concrete suggesties voor nieuwe aanlegplaatsen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 23