13. Voorstel tot vaststelling van een
beleidsnota dorpsvernieuwing.
GEMEENTE BOARNSTERHIM
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 4 april 1985.
Teneinde de dorpsvernieuwing in de gemeente Boarnsterhim structureel
en planmatig te kunnen aanpakken hebben wijmede naar aanleiding
van de inwerkingtreding van de Wet op de stads- en dorpsvernieuwing,
onze beleidsvoornemens inzake dorpsvernieuwing voor de periode
1985-1989 in een u toegezonden nota vastgelegd.
Wij acht en, af ge zien van het regiem rah eerdergenoemde wet, hetfarmilerenvan
beleidsdoelstellingen op langere termijn gewenst, aangezien dit
een planmatige en een zoveel mogelijke integrale aanpak van de
dorpsvernieuwing bevordert. Door genoemde beleidsvoornemens zo
veel mogelijk te baseren op objectieve criteria kan de voortgang
van dorpsvernieuwingsprocessen binnen het kader van de financiële
mogelijkheden zo goed mogelijk verlopen. Tevens heeft een beleidsnota
als de onderhavige het voordeel dat verbrokkeling van aandacht
ten koste van kleinere projecten wordt voorkomen terwijl een derge
lijke r.cta tot op zekere hoogte de burger inzicht geeft welk oeleid
op langere termijn zal worden gevoerd ten aanzien van het dorp
waarin die burger leeft en welke financiële beperkingen daarin
meespelen.
De u toegezonden nota is globaal opgebouwd uit drie gedeelten:
a. een beschrijvend gedeelte (inleiding, inventarisatie per dorp
en overleg);
b. urgentie-indicatie;
c. beleidsplan.
De hierboven genoemde urgentie—indicatiedie terug te vinden is
in het beleidsplan voor de jaren 1985-1989, is tot stand gekomen
aan de hand van een aantal criteria die u in het betreffende hoofd
stuk van de nota (hoofdstuk 4) nader ziet toegelicht.
Aan deze criteria hebben wij een verschillend gewicht toegekend.
Het zwaarst is gewogen het criterium van de lopende of in voorbe
reiding zijnde projecten. Daarna hebben wij een zwaar gewicht toe
gekend aan de zogenaamde primaire criteria zoals technische kwali
teit infrastructuur, milieuhinder en dergelijke. Als derde gewichts—
categorie hebben wij de meer secundaire criteria aangemerkt zoals
bijvoorbeeld het criterium "uitstraling verbetering woningkwali
teit", omdat de gemeente in die criteria weinig direct sturende
invloed heeft.
Het karakter van de nota is die van een leidraad waarlangs het
beleid zich naar ons inzicht dient te ontwikkelen. Dit houdt in
dat de in de nota neergelegde fasering van de beleidsvoornemens
en uitvoering daarvan niet die states moet worden toegekend die
een flexibel optreden in voorkomende gevallen in de weg zou staan.