-3- Voorop gesteld moet worden dat er vanzelfsprekend een samenhang bestaat tussen ont- en bewapeningsbeleid en ontspanningsbeleid. Een sterk opgevoerde bewapening wordt in het algemeen gezien als opvoering van de spanning. Daarop heeft de lokale overheid evenwel geen invloed. Wel kan aan ontspanning worden bijgedragen door het verbeteren van onderlinge betrekkingen tussen overheden en bevolking, met name door middel van contacten in andere landen. Van belang daarbij is dat die contacten veelzijdig zijn en mede actief worden gebruikt om uiting te geven aan de eigen opvattingen met betrekking tot de problematiek van oorlog en vrede. Binnen de huidige internationale verhoudingen behoren daartoe landen die tot een ander machtsblok behoren, landen die een ongebonden opstelling hebben gekozen en landen die deel uitmaken van het machts blok waartoe ons eigen land behoort. Ook het informatiebeleid vande gemeente kan bijdragen tothet uitdragen van de opvattingen van het gemeentebestuur met betrekking tot ontwape ning en ontspanning. Het kan evenzeer belangrijk zijn dat door middel van het verstrekken van informatie over deze problematiek een bijdrage kan worden geleverd aan de kennis, de discussie en de meningsvorming binnen de eigen gemeente De gemeentelijke overheid kan daarin zowel een uitvoerende als een voorwaardenscheppende taak hebben. Wat dat laatste betreft kan dat door het ondersteunen van maatschappelijke organisaties die zich specifiek bezighouden met deze materie, waarbij overigens ook in de lokale gemeenschap aanzienlijke verschillen kunnen bestaan over de middelen die vredesbevorderend werken. Het verdient de voorkeur dat maatschappelijke organisaties en groepe ringen de leiding nemen (houden) in de discussie over vraagstukken van bewapening en ontspanning. Het gemeentebestuur steunt deze activiteiten door het eventueel verlenen van materiële en immateriële steun. Daarnaast zal ook het gemeentebestuur zelf op een aantal terreinen een actief beleid voeren. In dat opzicht wezen wij reeds op de internationale contacten, maar wij zullen ook nader ingaan op de mogelijkheden die gemeentelijke instellingen hebben. De relatie bewapening en armoede in de wereld. De machtsverhoudingen in de wereld worden in hoge mate bepaald door de Oost-West relatie en de Noord-Zuid relatie. Binnen de Oost- West relatie wordt het voeren van een veiligheidsbeleid bepaald door de beschikbare militaire middelen die kunnen worden ingezet, niet om deze middelen daadwerkelijk te gebruiken, maar ter handhaving van het machtsevenwicht, althans, daarmee wordt de enorme uitbreiding van militaire middelen doorgaans; gemotiveerd. In de Noord-Zuid verhouding leidt dit tot het instandhouden van een onrechtvaardige verhouding als gevolg van verspilling van mense lijke en natuurlijke bronnen. Steeds sterker groeit bij velen het besef dat de totale bewapingswed— loop - zowel die gericht op kernwapens als op conventionale wapens - een verstorende en verlammende uitwerking heeft op het streven naar een rechtvaardiger verdeling van de welvaart in de wereld. Zeker ook omdat het c juist de rijke, technologische hoog ontwik kelde, landen zijn, die als leverancier van hoogwaardig mililtair materieel optreden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 59