-3-
Voorop gesteld moet worden dat er vanzelfsprekend een samenhang
bestaat tussen ont- en bewapeningsbeleid en ontspanningsbeleid.
Een sterk opgevoerde bewapening wordt in het algemeen gezien als
opvoering van de spanning. Daarop heeft de lokale overheid evenwel
geen invloed.
Wel kan aan ontspanning worden bijgedragen door het verbeteren
van onderlinge betrekkingen tussen overheden en bevolking, met name
door middel van contacten in andere landen.
Van belang daarbij is dat die contacten veelzijdig zijn en mede
actief worden gebruikt om uiting te geven aan de eigen opvattingen
met betrekking tot de problematiek van oorlog en vrede.
Binnen de huidige internationale verhoudingen behoren daartoe landen
die tot een ander machtsblok behoren, landen die een ongebonden
opstelling hebben gekozen en landen die deel uitmaken van het machts
blok waartoe ons eigen land behoort.
Ook het informatiebeleid vande gemeente kan bijdragen tothet uitdragen
van de opvattingen van het gemeentebestuur met betrekking tot ontwape
ning en ontspanning. Het kan evenzeer belangrijk zijn dat door
middel van het verstrekken van informatie over deze problematiek
een bijdrage kan worden geleverd aan de kennis, de discussie en
de meningsvorming binnen de eigen gemeente
De gemeentelijke overheid kan daarin zowel een uitvoerende als
een voorwaardenscheppende taak hebben. Wat dat laatste betreft
kan dat door het ondersteunen van maatschappelijke organisaties
die zich specifiek bezighouden met deze materie, waarbij overigens
ook in de lokale gemeenschap aanzienlijke verschillen kunnen bestaan
over de middelen die vredesbevorderend werken.
Het verdient de voorkeur dat maatschappelijke organisaties en groepe
ringen de leiding nemen (houden) in de discussie over vraagstukken
van bewapening en ontspanning. Het gemeentebestuur steunt deze
activiteiten door het eventueel verlenen van materiële en immateriële
steun.
Daarnaast zal ook het gemeentebestuur zelf op een aantal terreinen
een actief beleid voeren. In dat opzicht wezen wij reeds op de
internationale contacten, maar wij zullen ook nader ingaan op de
mogelijkheden die gemeentelijke instellingen hebben.
De relatie bewapening en armoede in de wereld.
De machtsverhoudingen in de wereld worden in hoge mate bepaald
door de Oost-West relatie en de Noord-Zuid relatie. Binnen de Oost-
West relatie wordt het voeren van een veiligheidsbeleid bepaald
door de beschikbare militaire middelen die kunnen worden ingezet,
niet om deze middelen daadwerkelijk te gebruiken, maar ter handhaving
van het machtsevenwicht, althans, daarmee wordt de enorme uitbreiding
van militaire middelen doorgaans; gemotiveerd.
In de Noord-Zuid verhouding leidt dit tot het instandhouden van
een onrechtvaardige verhouding als gevolg van verspilling van mense
lijke en natuurlijke bronnen.
Steeds sterker groeit bij velen het besef dat de totale bewapingswed—
loop - zowel die gericht op kernwapens als op conventionale wapens
- een verstorende en verlammende uitwerking heeft op het streven
naar een rechtvaardiger verdeling van de welvaart in de wereld.
Zeker ook omdat het c juist de rijke, technologische hoog ontwik
kelde, landen zijn, die als leverancier van hoogwaardig mililtair
materieel optreden.