-6- Dat geit vooral voor die onderdelen van het beoogd beleid die betrek king hebben op het terugdringen van de kernbewapening, zoals het verbod op plaatsing danwel doorvoer en op beleid dat op andere wijze daadwerkelijk zou kunnen ingrijpen op militaire activiteiten. Besluiten^ van de gemeenteraad op dit vlak hebben een signaalfunctie naar de landelijke overheid en naar de burgers. Als zodanig zijn zij waardevol. Ze geven echter geen enkele waarborg voor-, danwel vrijwaring van datgene wat ze wensen te beogen. Dat maakt het noodzakelijk de discussie en de meningsvorming op landelijk niveau te bevorderen danwel te beinvloeden. Dat betekent een met name voorwaardenscheppende taak voor het gemeentebestuur waarbinnen met name het werk van maatschappelijke groeperingen die zich met de problematiek van vrede en veiligheid bezighouden, kan worden gesteund. Het spreekt vanzelf dat wij bereid zijn om het werk van de organisa ties, die zich bezighouden met problemen van vrede en veiligheid en die in het bijzonder de discussie daarover binnen de bevolking willen bevorderen materieel te steunen. Op basis van ingediende plannen en onze preadviezen zal u te zijner tijd worden voorgesteld voor dit soort activiteiten een krediet beschikbaar te stellen. Aan de mogelijkheid van subsidieverlening zal geruime tijd bekendheid worden gegeven. Wij stellen ons daarbij voor dat deze subsidiëring uit de subsidiëring in het kader van de welzijnsplanning wordt gehaald opdat niet jaarlijks de discussie over de prioriteiten binnen dit werk, en met name het sociaal-cultureel werk, in de daarvoor ingestelde adviesorganen, mede wordt bepaald door de aan het vredesbeleid toe te kennen prioriteit. Voor wat betreft de ondersteuning van plaatselijke initiatieven kan nog worden opgemerkt, dat de W.I.O.S.—wereldwinkel en de I.K.V.- kern grouw voor het jaar 1985 subsidie hebben aangevraagd in het kader van sociaal-culturele activiteiten voor het houden van thema avonden over de ontwikkelingsproblematiek en het vraagstuk van oorlog en vrede. Door vaststelling van deze notitie is de prioriteit voor dit werk bepaald. Bovendien kan verschil van mening ontstaan over de vraag of het vredesbeleid en met name de subsidiëring daarvan, mede in - relatie met de derde-wereldproblematiek, wel past binnen het bereik van de rijksbijdrageregeling sociaal-cultureel werk en de op stapel staande welzijnswetgeving. De financiële ondersteuning van het vredesbeleid zal daarom jaarlijks apart op de gemeentebegroting zichtbaar moeten worden gemaakt. Naar onze mening kan ook het vormingswerk en de activiteiten, die in het kader van de permanente educatie worden georganiseerd, een belangrijke rol spelen bij de informatie- en discussie over problemen van vrede- en veiligheid. Onzerzijds zijn wij ook bereid aan dergelij ke cursussen ruime bekendheid te geven. Voor wat betreft de internationale contacten (eventueel jumelages) stellen wij ons voor dat de gemeente Boarnsterhim zich nader oriën teert bij V.N.G. en JULA c.q. zelf initiatieven ontwikkeld. Overwogen kan worden hiervoor een commissie ad hoe in het leven te roepen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 62