13Voorstel tot het nemen van verkeers
beperkende maatregelen op de Bûtlâns-
wei, de Harstawei en Griene Dyk/Abben-
gawiersterdyk.
GEMEENTE BOARNSTERHIM
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 7 juni 1985.
VOORGESCHIEDENIS
Reeds geruime tijd wordt er gesproken over de verkeerssituatie
op en rond de Bûtlânswei/Albadawei
Door de ligging van deze wegen ten opzichte van het omringende
gebied wordt deze in toenemende mate gebruikt door verkeer, wat
er eigenlijk niet op thuis hoort (althans waarvoor de weg toendertijd
is aangelegd).
Eén en ander heeft ertoe geleid dat de verkeersveiligheidssituatie
rond deze wegen niet meer ideaal te noemen is.
Hoge rij snelheden hebben ertoe geleid, dat met name het landbouwver-
keer en de fietsers zich er niet meer veilig voelen.
In het kader van de regionalisatie verkeersveiligheid heeft het
gemeentebestuur van de toenmalige gemeente Rauwerderhem onder auspi
ciën van het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid in Friesland
in 1981 het project Sluipverkeer Bûtlânswei aangemeld, teneinde
in aanmerking te komen voor een rijksbijdrage in het kader van
de Beschikking Rijksbijdrage Experimenten in Verblijfsruimten BREV
In juni 1983 is het rapport "Vooronderzoek sluipverkeer Rauwerderhem"
verschenen. Op grond van de aanbeveling uit dit rapport heeft het
gemeentebestuur in november 1983 een hoorzitting uitgeschreven.
De hierop volgende (laatste) raadsvergadering van Rauwerderhem
in december 1983 bracht echter géén definitief uitsluitsel over
de aanpak. Men had nogal wat twijfels over de in de le fase voorge
stelde verkeersmaatregelen met name de controle hierop riep nogal
wat vraagtekens op.
De problematiek werd dan ook doorgeschoven naar de (nieuwe) gemeente
Boarnsterhim.
Midden vorig jaar is door ons college in overleg met de eerder
bij het project betrokken partners, de draad weer opgepakt.
Uitgangspunten voorstellen.
Uitgaande van het feit, dat de oorspronkelijke voorgestelde maat
regelen weinig vertrouwen inboezemden(alléén verkeersborden plaatsen),
is gezocht naar meer "harde" maatregelen. Maatregelen dus die meer effect bereiken
In z'n algemeenheid kan gesteld worden, dat de problemen niet zo
zeer veroorzaakt worden door de hoeveelheid verkeer (1.500 - 2.000
auto's per dag), dan wel door de wijze waarop het verkeer zich
afwikkelt (hoge rijsnelheden, vaak boven de 100 km/uur).