13Voorstel tot het nemen van verkeers beperkende maatregelen op de Bûtlâns- wei, de Harstawei en Griene Dyk/Abben- gawiersterdyk. GEMEENTE BOARNSTERHIM Aan de gemeenteraad. Grouw, 7 juni 1985. VOORGESCHIEDENIS Reeds geruime tijd wordt er gesproken over de verkeerssituatie op en rond de Bûtlânswei/Albadawei Door de ligging van deze wegen ten opzichte van het omringende gebied wordt deze in toenemende mate gebruikt door verkeer, wat er eigenlijk niet op thuis hoort (althans waarvoor de weg toendertijd is aangelegd). Eén en ander heeft ertoe geleid dat de verkeersveiligheidssituatie rond deze wegen niet meer ideaal te noemen is. Hoge rij snelheden hebben ertoe geleid, dat met name het landbouwver- keer en de fietsers zich er niet meer veilig voelen. In het kader van de regionalisatie verkeersveiligheid heeft het gemeentebestuur van de toenmalige gemeente Rauwerderhem onder auspi ciën van het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid in Friesland in 1981 het project Sluipverkeer Bûtlânswei aangemeld, teneinde in aanmerking te komen voor een rijksbijdrage in het kader van de Beschikking Rijksbijdrage Experimenten in Verblijfsruimten BREV In juni 1983 is het rapport "Vooronderzoek sluipverkeer Rauwerderhem" verschenen. Op grond van de aanbeveling uit dit rapport heeft het gemeentebestuur in november 1983 een hoorzitting uitgeschreven. De hierop volgende (laatste) raadsvergadering van Rauwerderhem in december 1983 bracht echter géén definitief uitsluitsel over de aanpak. Men had nogal wat twijfels over de in de le fase voorge stelde verkeersmaatregelen met name de controle hierop riep nogal wat vraagtekens op. De problematiek werd dan ook doorgeschoven naar de (nieuwe) gemeente Boarnsterhim. Midden vorig jaar is door ons college in overleg met de eerder bij het project betrokken partners, de draad weer opgepakt. Uitgangspunten voorstellen. Uitgaande van het feit, dat de oorspronkelijke voorgestelde maat regelen weinig vertrouwen inboezemden(alléén verkeersborden plaatsen), is gezocht naar meer "harde" maatregelen. Maatregelen dus die meer effect bereiken In z'n algemeenheid kan gesteld worden, dat de problemen niet zo zeer veroorzaakt worden door de hoeveelheid verkeer (1.500 - 2.000 auto's per dag), dan wel door de wijze waarop het verkeer zich afwikkelt (hoge rijsnelheden, vaak boven de 100 km/uur).

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 48