- 2 - Maatregelen om hier wat aan te doen zijn echter zéér kostbaar. Gedacht moet worden aan de aanleg van fietspaden en dergelijke. Daarvoor is echter geen geld. Gezocht is daarom naar een oplossing waarbij het niet noodzakelijk verkeer wordt geweerd. Verwacht mag dan worden dat de objectieve verkeersveiligheid zal toenemen (lagere kans op een ontmoeting tussen langzaam- en snelver keer), evenals de subjectieve verkeersveiligheid. Immers, er mag vanuit gegaan worden, dat de overblijvende weggege- bruikers (hoofdzakelijk inwoners uit de in het gebied liggende dorpen), zich meer beheerst zullen gedragen als het gaat om de rijsnelheid. Een probleem vormt daarbijdat de maatregelen ter beperking van het niet in het gebied thuishorende verkeer doorgaand verkeer), géén belemmering mogen vormen voor bestemmingsverkeer (=verkeer wat terplaatse zijn bestemming heeft). De kans bestaat, dat door het weren van het sluipverkeer op zowel de Bûtlânswei als de Harstawei/Albadawei elders nieuwe routes ontstaan (bijvoorbeeld via Abbingawier of de dorpen in de Lege Geaën) De te nemen maatregelen mogen elders dus géén nieuwe sluiproutes doen ontstaan. Een groot deel van de kosten (geschat op ongeveer 275.000, wordt betaald door de rijksoverheid. Daarvoor moet dan wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Er kunnen er 2 genoemd worden. In de eerste plaats moeten de maatregelen een voorbeeld-werking hebben, zodat met de hier opgedane ervaringen elders in den lande ook zulke maatregelen kunnen worden uitgevoerd. In de tweede plaats dienen de kosten laag te zijn. In deze tijd van neergang en bezuiniging wil men alléén goedkope en efficiënte maatregelen subsidiëren. Samengevat betekent dit, dat de voorgestelde maatregelen goedkoop, een efficiënt zijn en bovendien en voorbeeld-werking hebben. Een ander punt vormt de bereikbaarheid van het recreatiegebied De Potten. Dit gebied is dermate belangrijk, dat het gewenst wordt geacht, om een goede verbinding in stand te houden met Rijksweg 354 (Snitserdyk) Een laatste punt heeft betrekking op de noodzakelijke relaties tussen enerzijds de dorpen van de Lege Geaën en anderzijds het omliggende gebied (met name Sneek, Irnsum en Grouw). Om sociaal-maatschappelijke redenen wordt het dan ook gewenst geacht, dat de verkeersbeperkende maatregelen buiten het directe relatie-pa troon van de betrokken dorpen worden gerealiseerd. Maatregelen Gedacht wordt aan een drietal type maatregelen: 1. Rijbaanversmallingen (4x). 2. Keerlussen (2x). 3. Verkeersmaatregelen (borden en dergelijke). De belangrijkste maatregel is de zogenaamde keerlus.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 49