- 2 -
Maatregelen om hier wat aan te doen zijn echter zéér kostbaar.
Gedacht moet worden aan de aanleg van fietspaden en dergelijke.
Daarvoor is echter geen geld.
Gezocht is daarom naar een oplossing waarbij het niet noodzakelijk
verkeer wordt geweerd.
Verwacht mag dan worden dat de objectieve verkeersveiligheid zal
toenemen (lagere kans op een ontmoeting tussen langzaam- en snelver
keer), evenals de subjectieve verkeersveiligheid.
Immers, er mag vanuit gegaan worden, dat de overblijvende weggege-
bruikers (hoofdzakelijk inwoners uit de in het gebied liggende
dorpen), zich meer beheerst zullen gedragen als het gaat om de
rijsnelheid.
Een probleem vormt daarbijdat de maatregelen ter beperking van
het niet in het gebied thuishorende verkeer doorgaand verkeer),
géén belemmering mogen vormen voor bestemmingsverkeer (=verkeer
wat terplaatse zijn bestemming heeft).
De kans bestaat, dat door het weren van het sluipverkeer op zowel
de Bûtlânswei als de Harstawei/Albadawei elders nieuwe routes ontstaan
(bijvoorbeeld via Abbingawier of de dorpen in de Lege Geaën)
De te nemen maatregelen mogen elders dus géén nieuwe sluiproutes
doen ontstaan.
Een groot deel van de kosten (geschat op ongeveer 275.000,
wordt betaald door de rijksoverheid. Daarvoor moet dan wel aan
een aantal voorwaarden worden voldaan. Er kunnen er 2 genoemd worden.
In de eerste plaats moeten de maatregelen een voorbeeld-werking
hebben, zodat met de hier opgedane ervaringen elders in den lande
ook zulke maatregelen kunnen worden uitgevoerd.
In de tweede plaats dienen de kosten laag te zijn. In deze tijd
van neergang en bezuiniging wil men alléén goedkope en efficiënte
maatregelen subsidiëren.
Samengevat betekent dit, dat de voorgestelde maatregelen goedkoop,
een efficiënt zijn en bovendien en voorbeeld-werking hebben.
Een ander punt vormt de bereikbaarheid van het recreatiegebied
De Potten. Dit gebied is dermate belangrijk, dat het gewenst wordt
geacht, om een goede verbinding in stand te houden met Rijksweg
354 (Snitserdyk)
Een laatste punt heeft betrekking op de noodzakelijke relaties
tussen enerzijds de dorpen van de Lege Geaën en anderzijds het
omliggende gebied (met name Sneek, Irnsum en Grouw).
Om sociaal-maatschappelijke redenen wordt het dan ook gewenst geacht,
dat de verkeersbeperkende maatregelen buiten het directe relatie-pa
troon van de betrokken dorpen worden gerealiseerd.
Maatregelen
Gedacht wordt aan een drietal type maatregelen:
1. Rijbaanversmallingen (4x).
2. Keerlussen (2x).
3. Verkeersmaatregelen (borden en dergelijke).
De belangrijkste maatregel is de zogenaamde keerlus.