- 3 - Het principe gaat ervan uit, dat een ieder zo'n lus kan passeren, maar dat sommige weggebruikers daar wat langer over moeten doen. Landbouwverkeer en fietsers kunnen vrijwel ongehinderd passeren (tractoren en dergelijke door het wegdrukken van het beweegbaar paaltje) Andere weggebruikers moeten een keer achteruitrijden. Verwacht wordt, dat het merendeel van het verkeer die moeite niet zal willen nemen, en zal uitwijken naar andere routes (bijvoorbeeld de Snitserdyk). Om de keerlussen in te leiden, en daardoor de weggebruiker te atten deren op de zich wijzigende situaties zijn vóór en nâ iedere keerlus rijbaanversmallingen gedacht. Bij de aansluiting van een zijweg wordt dan één helft van de rijbaan voor een groot gedeelte verwijderd. Er is dan dus sprake van een rijbaanversmalling. Door middel van beplanting, bebording en andere markeringsobjecten, wordt de route als het ware visueel afgesloten. De laatste maatregel heeft betrekking op de Griene Dyk/Abbingawier- sterdyk. Naar verwachting zal deze weg als eerste in aanmerking komen voor een alternatieve route. Daarom wordt hier voorgesteld om deze weg vrijwel geheel gesloten te verklaren voor motorvoertuigen, met uitzondering van bestemmings verkeer. Eerder genoemde keerlussen/rijbaanversmallingen zijn gedacht op de Bûtlânswei tussen de Mardyk en de Wiersterwei en op de Harstawei tussen de Snitserdyk (Rijksweg 354) en het dorp Poppingawier Door de keerlussen zo te situeren, wordt bereikt dat: - vrijwel alle dorpen in de Lege Geaën een rechtstreekse verbinding houden met Sneek, Irnsum en Grouw, en - het recreatiegebied De Potten via de Mardyk vrijwel rechtstreeks verbonden is met de Snitserdyk. Tevens wordt voorgesteld om de Abbingawiersterdyk/Griene Dyk gesloten te verklaren voor gemotoriseerd verkeer met uitzondering van vergun ninghouders en dergelijke. Een dergelijke maatregel dient echter door Gedeputeerde Staten te worden genomen. Naar verwachting zal het college van Gedeputeerde Staten een dergelijk besluit, op grond van vorengenoemde overwegingen en het gevoerde overleg in dezen, wel willen nemen. Fasering/ui tvoering Gedacht wordt, om de maatregelen gefaseerd uit te voeren. In fase 1 wordende eerdergenoemde maatregelen uitgevoerd (keerlussen, rij baanversmallingen en verkeersmaatregelen). Daarna (fase 2), vindt een evaluatie plaats (onderzoek naar het effect van de maatregelen). In de fases daarna kan eventuele bijstelling plaatsvinden. In tegen stelling tot het gestelde in het rapport wordt dezerzijds voorgesteld, de in fase 3 geplande verkeersmaatregelen op de Griene Dyk/Abbinga- wiersterdyk in fase 1 uit te voeren. Naar verwachting zal deze route als eerste alternatief gaan functio neren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 50