-4- In het kader van het door veel gemeenten voorgestane emancipatiebe leid is het daarom gewenst ook aandacht te schenken aan de relatief grote uitstroom van vrouwen, in plaats van alle aandacht op werving en selectie te richten" Enkele kanttekeningen geplaatst bij de aanbevelingen. - De stelling dat positieve discriminatie van vrouwen bijdraagt tot meer vrouwen in de gemeentelijke organisatie, wordt gelet op de inhoud van het rapport T.H.-Twente, in grote mate in twijfel getrokken, meer aandacht zal de uitstroom moeten krijgen. Het streven naar een gelijke verdeling van banen over vrouwen en mannen klinkt fraai, maar is in de praktijk weinig realistisch. Bij gelijkwaardige kwaliteiten van mannen en vrouwen zou een (tijdelijke) voorkeursbehandeling van vrouwen kunnen gelden. - De huidige studiefaciliteiten zijn er op gericht om met name ambte naren, zowel mannen als vrouwen in de lagere rangen extra tegemoet te komen door ook bij studies die niet direct een gemeentelijk belang hebben volledig studieverlof binnen het kader te geven. - De onderzoekers van de T.H.—Twente geven aan dat de oorzaken van de positie van vrouwelijke gemeenteambtenaren waarschijnlijk voor het merendeel gezocht moeten worden in de sfeer van maatschap pelijke normen en posities. Niet bepaald waar lokale overheden op korte termijn meer dan slechts marginale invloed op kunnen uitoefenen. Minder scholing, een minder loopbaan gerichte mentali teit, de traditie om bij huwelijk en kinderen het arbeidsproces te verlaten zijn daar voorbeelden van. In voorbereiding is een nota deeltijdarbeid, waarbij nader wordt ingegaan op deeltijdbanen. De vrijwilligheid van betrokkenen speelt daarbij een grote rol. - Met betrekking tot het doorbreken van het traditionele "vrouwenwerk" en "mannenwerk" kan verwezen worden naar het vorenstaande De gemeente heeft hier slechts marginale invloed. - Een aantal gemeenten is tot de slotsom gekomen dat faciliteiten in de vorm van kinderopvang een belangrijke voorwaarde zijn. De aanbeveling dat de gemeente moet zorgen voor kinderopvang kunnen wij zo zonder meer niet overnemen. Een andere bestudering van de voor- en nadelen hiervan zowel voor ouder als kind achten wij gewenst. De bevindingen met het inmiddels ingevoerde variabele werktijden systeem zijn in zijn algemeenheid goed te noemen. Een regeling voor verlof ten behoeve van de opvang van zieke kinderen is te algemeen. In voorkomende gevallen kan op incidentele wijze maatregelen worden getroffen om zonodig de helpende hand te bieden. 8. Via het onderwijs beleidsplan is deopdracht van het onderwijsveld geformuleerd roldoorbrekende onderwijsvoorlichting te geven. Het gewestelijk arbeidsbureau is een rijksinstelling. Hierin heeft de gemeente geen bevoegdheden. Wel zou de gemeente het

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 67