Het gemeentebestuur van Leeuwarden heeft met de opzet en dekking van het projekt ingestemd. Met de uitvoering ervan zijn 100 ar beidsjaren gemoeid. 4) Bruggensituatie nabij Grouw, kruising Rijksweg 32 met Prinses Margrietkanaal. De huidige bruggensituatie vormt een knelpunt voor een doeltref fende afwikkelng van het (beroeps)scheepvaartverkeer en het weg verkeer. Tegen de achtergrond van de hiervoor overeengekomen infrastructurele verbeteringen, is de volgende afspraak overeen gekomen ter zake van de bruggensituatie: a. Verkeer en Waterstaat zal op termijn van enkele maanden een studie afronden omtrent de aard van het knelpunt en de wijze waarop het knelpunt kan worden opgelost; b. op basis van genoemde studie zal in april 1986 tussen het Departement van Verkeer en Waterstaat, het Departement van Economische Zaken en het Provinciaal Bestuur van Friesland worden overgelegd op welke wijze en op welk tijdstip de financiering kan worden gevonden voor de uitvoering van de werkzaamheden ter oplossing van het knelpunt; c. bij het overleg omtrent de wijze van financiering, zo is ten slotte overeengekomen, zullen de Rijksmiddelen die vanwege een afschaffing van de Bijzonder Regionale Toeslag ter beschikking staan betrokken worden teneinde aldus door middel van het beginsel van de zgn. co-financiering tot de gewenste dekking te komen. d) Slot. Door de realisatie van voornoemd afspraken-pakket lijkt een aanzienlijke aanzet tot stand te worden gebracht voor de verdere versterking van de vestigingsplaatsfactoren in Friesland en de relativering van het vesti— gingsplaatsnadeel van de perifere ligging. De gemeentebesturen van Leeuwarden en Boarnsterhim hebben hun instemming verbonden aan voornoemde afspraken, onder voorbehoud van goedkeuring van de respectievelijke gemeenteraden. Voordat tot uitvoering kan worden overgegaan dienen Rijk en Provincie in te stemmen met de nog nader uit te werken plannen. Uiteraard zullen daarbij de normale besluitvormingsprocedures worden gehanteerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 14