Het gemeentebestuur van Leeuwarden heeft met de opzet en dekking
van het projekt ingestemd. Met de uitvoering ervan zijn 100 ar
beidsjaren gemoeid.
4) Bruggensituatie nabij Grouw, kruising Rijksweg 32 met Prinses
Margrietkanaal.
De huidige bruggensituatie vormt een knelpunt voor een doeltref
fende afwikkelng van het (beroeps)scheepvaartverkeer en het weg
verkeer. Tegen de achtergrond van de hiervoor overeengekomen
infrastructurele verbeteringen, is de volgende afspraak overeen
gekomen ter zake van de bruggensituatie:
a. Verkeer en Waterstaat zal op termijn van enkele maanden een
studie afronden omtrent de aard van het knelpunt en de wijze
waarop het knelpunt kan worden opgelost;
b. op basis van genoemde studie zal in april 1986 tussen het
Departement van Verkeer en Waterstaat, het Departement van
Economische Zaken en het Provinciaal Bestuur van Friesland
worden overgelegd op welke wijze en op welk tijdstip de
financiering kan worden gevonden voor de uitvoering van de
werkzaamheden ter oplossing van het knelpunt;
c. bij het overleg omtrent de wijze van financiering, zo is ten
slotte overeengekomen, zullen de Rijksmiddelen die vanwege een
afschaffing van de Bijzonder Regionale Toeslag ter beschikking
staan betrokken worden teneinde aldus door middel van het
beginsel van de zgn. co-financiering tot de gewenste dekking
te komen.
d) Slot.
Door de realisatie van voornoemd afspraken-pakket lijkt een aanzienlijke
aanzet tot stand te worden gebracht voor de verdere versterking van de
vestigingsplaatsfactoren in Friesland en de relativering van het vesti—
gingsplaatsnadeel van de perifere ligging.
De gemeentebesturen van Leeuwarden en Boarnsterhim hebben hun instemming
verbonden aan voornoemde afspraken, onder voorbehoud van goedkeuring van
de respectievelijke gemeenteraden.
Voordat tot uitvoering kan worden overgegaan dienen Rijk en Provincie in
te stemmen met de nog nader uit te werken plannen. Uiteraard zullen
daarbij de normale besluitvormingsprocedures worden gehanteerd.