3. Verbetering rijkswegen in Drenthe.
Tijdens het politiek beraad van 20 september 1985 zijn de volgende
afspraken gemaakt.
Ter verbetering van de bereikbaarheid van het Noorden en mede ter
bevordering van een veiliger en vlottere verkeervafvikkeling zuilen in
Drenthe de wegvakken Gieten-Bareveld van RW 33 en Hoogeveen-
Overijsselse grens van RW 48 versneld worden verbeterd.
Deze weggedeelten voldoen thans op diverse punten niet aan de eisen
zoals die gesteld worden aan een moderne autoweg. In het kader van het
ISP-III wordt hiervoor door de ministers van Verkeer en Waterstaat en
Economische Zaken de komende jaren 24 min beschikbaar gesteld (VW 70%,
EZ 30%).
De werkzaamheden aan de RW 33 omvatten o.a. de volgende maatregelen:
- een sanering van de aansluiting bij Nieuwe Diep/Bareveld;
- het fietsverkeer Gieten-Veendam krijgt een ongelijkvloerse kruising
met RW 33;
Kruising De Hilte wordt ongelijkvloers;
- een nieuwe aansluiting bij Gieten wordt overwogen.
De uitvoering van deze werkzaamheden is gepland in de periode 1987-1991,
en de totale kosten zijn ca. 15 min. Deze werken passen tevens in de
maatregelen in het kader van de herinrichting Oost-Groningen en de
Gronings-drentse Veenkoloniën.
De verbeteringen aan de RW 48, in de gemeente Zuidwolde betreffen o.m.:
de gevaarlijke aansluiting Oosterweg wordt vervangen door een onge
lijkvloers kruising;
de aansluiting Steenbergerweg wordt verbeterd door het aanbrengen
van linksaf vakken;
- de aansluiting Lind wordt (waarschijnlijk) vervangen door een onge
lijkvloerse kruising, mede ter voorkoming van sluipverker door
Linde.
- nabij het industrieterrein Zuiderkerke komt een nieuwe t-aansluiting.
het aantal landbouw-oversteken wordt gesaneerd: