Voor een belangrijke verbetering van de ontsluiting
van het centrum van de stad Leeuwarden en aansluiting
ervan op het Rijkswegenstelsel, is overeengekomen de
aanleg van de Oostergooweg in de stad Leeuwarden. De
kruising van de Oostergooweg en de spoorlijn
Groningen-Leeuwarden zal gelijkvloers worden uitge
voerd
Met de uitvoering van dit gemeentelijke project is een
bedrag van rond 20 miljoen gulden gemoeid, waarvoor de
volgende verdeling overeengekomen (prijspeil 1985):
Gemeente Leeuwarden f. 3,8 miljoen
Ministerie van Verkeer en
Waterstaat maximaal f. 5,4 miljoen
Integraal Structuur Plan maximaal f. 5,4 miljoen
Europees Fonds Regionale
Ontwikkeling maximaal f. 5,4 miljoen
Het Gemeentebestuur van Leeuwarden heeft met de opzet
en dekking van het project ingestemd. Met de uit
voering ervan zijn 100 arbeidsjaren gemoeid.
Bruggensituatie nabij Grouw, kruising Rijksweg 32 met
Prinses Margrietkanaal.
De huidige bruggensituatie vormt een knelpunt voor een
doeltreffende afwikkeling van het beroepsscheep-
vaartverkeer en het wegverkeer. Tegen de achtergrond
van de hiervoor overeengekomen infrastructurele ver
beteringen, is de volgende afspraak overeengekomen ter
zake van de bruggensituatie:
a. Verkeer en Waterstaat zal op termijn van enkele
maanden een studie afronden omtrent de aard van het
knelpunt en de wijze waarop het knelpunt kan worden
opgelost;
b. op basis van genoemde studie zal in april 1986
tussen het Departement van Verkeer en Waterstaat,
het Departement van Economische Zaken en het
Provinciaal Bestuur van Friesland worden overlegd
op welke wijze en op welk tijdstip de financiering
kan worden gevonden voor de uitvoering van de
werkzaamheden ter oplossing van het knelpunt;
c. bij het overleg omtrent de wijze van financiering,
zo is tenslotte overeengekomen, zullen de Rijks
middelen die vanwege de afschafffing van de
Bijzonder Regionale Toeslag ter beschikking staan
betrokken worden, teneinde aldus door middel van
het beginsel van de zg. co-financiering tot de
gewenste dekking te komen.