-"••^noordeliike basisinfrastructuur.
Het Kabi^i^t^ en de noordelijke provinciale besturen zijn in het
kader van ISP-JSÈ overeengekomen een aantal infrastructurele voor
zieningen in belangrijke mate in de tijd naar voren te halen. Het be
treft projekten waaraan een bijzondere sleutelfunktie voor de Noorde
lijke economische ontwikkeling kan worden toegedacht,
De majeure werken in kwestie zijn indertijd met klem aanbevolen in
het rapport van de Adviescommissie voor de Noordelijke Marktsector. In
het recent gesloten Kaderakkoord tussen de 3estuurscocmissie Noorden des
Lands en de Noordelijke organisaties van werkgevers en werknemers is de
betekanis ervan en da urgentie benadrukt.
Het pakket afspraken betreft projekten waarvoor de verantwoorde
lijkheid ligt bij Verkeer en Waterstaat en ten dele ook bij de provin
cies en gemeenten. De vervroegde realisering wordt mogelijk gemaakt door
het op eerdere tijdstippen leveren van financiële inspanningen door deze
betrokkenen, in combinatie met de inzet van regionale middelen uit of
via de begroting van Economische Zaken (zgn. BRT-compensatiegelden
ISP-gelden, Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling).
1Voltooiing verdubbeling rijksweg 42. (A.7).
In 1983 zijn m.b.t. rijksweg 42 afspraken in ISP—kader gemaakt over de
verdubbeling van het gedeelte Hoogezand-kruising met de rijksweg 33. De
voltooiing van de verdubbeling van dit weggedeelte is voorzien in 1990.
Inmiddels mag worden verwacht, dat het in het verlengde van rijksweg 42
liggende wegvaK, aan da Duitse zijde van de grens bij Nieuweschans in
1992 als autobaan zal zijn uitgevoerd.
Het weggedeelte kruising met de rijksweg 33-Duitse grens zal vanaf dan
de ontbrekende schakel vormen in de noordelijke aansluiting van het
Nederlandse op het Duitse net van autosnelwegen.
In het politiek beraad ISP van 20 september 1985 zijn afspraken gemaakt
welke erop zijn gericht de periode waarin dit weggedeelte de nog ont
brekende schakel zal vormen zoveel mogelijk te bekorten.