-2- Voor het betreffende gebied is voorts in een vergaand stadium het bestemmingsplan voor het Buitengebied van Tietjerksteradeel (Kroon- procedure). Met gebruikmaking van een in dit plan opgenomen vrijstel lingsbevoegdheid is het verlenen van medewerking aan de gevraagde tweede bedrijfswoning, zij het onder voorwaarden, mogelijk. Omdat dit bestemmingsplan nog geen rechtskracht heeft, missen wij evenwel de bevoegdheid om van de vrijstellingsmogelijkheid gebruik te maken. De enige mogelijkheid om op korte termijn aan het bouwplan mee te werken bestaat uit het volgen, van een "artikel-19-procedure" Omtrent het oprichten van deze tweede bedrijfswoning zijn adviezen ingewonnen van de directies Landbouw en Voedselvoorziening en Lande lijke Gebieden en Kwaliteitszorg, beide van het Ministerie van Landbouw en Visserij Op bouwplan 3 zijn eveneens van toepassing de voorschriften behorende bij het "Uitbreidingsplan in hoofdzaak Tietjerksteradeel 1960", volgens welk plan geen bebouwing is toegestaan op het betreffende perceel met de bestemming "natuurwetenschappelijk waardevol gebied". Onder stringente voorwaarden is het mogelijk agrarische bebouwing van het bouwverbod uit te zonderen. Het betreffende zomerverblijf bestond al ten tijde van de eerste ter visie-legging, zodat voorts moet worden getoetst aan de overgangs bepaling. Net als bouwplan 1 voldoet ook dit bouwplan niet aan de overgangsbepaling. Formeel moet het verzoek om vergunning dan ook worden afgewezen. Echter, in het toekomstige bestemmingsplan voor het Buitengebied van Tietjerksteradeel (Kroonprocedure)is de aanwezigheid van onder meer de onderhavige zomerwoning in de bestemmingsregeling voor het natuurgbied als toegevoegde functie recreëren in positieve zin opgenomen. Aan het betreffende voorschrift hebben Gedeputeerde Staten goedkeuring onthouden vanwege de te ruime bebouwingsmogelijk heid voor de bijgebouwen bij deze zomerwoningen. Het onderhavige bouwplan voor het schiphuis/berging (vergelijkbaar met een garage/ berging bij een permanent bewoonde woning) voorziet in een bebouwde oppervlakte van circa 30 m2 Qua maatvoering en vormgeving achten wij dit bouwplan alleszins aanvaardbaar en zijn wij van mening dat op het toekomstige bestemmingsplan kan worden vooruitgelopen. Een "artikel-19-procedure" zal worden gevolgd. Op bouwplan 4 zijn van toepassing de voorschriften behorende bij het bestemmingsplan Kom Grouw. Het perceel waarop de woningen zijn geprojecteerd ligt in dat deel van het plangebied waarvoor een uitwerkingsplan op grond van artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening moet worden opgesteld. Het ingediende bouwplan past binnen de uitwerkingsregels die bij het opstellen van het uitwerkingsplan door ons college in acht behoren te worden genomen. Om op het uitwerkingsplan vooruit te kunnen lopen is het noodzakelijk dat het ontwerp van het uitwerkingsplan ter inzage heeft gelegen. Omdat dit in het onderhavige geval nog niet is gebeurd, kan aan het bouwplan slechts medewerking worden verleend nadat vrijstelling van het bouwverbod is verleend op grond van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Wij vinden dat aan het bouwplan medewer king langs deze weg kan worden verleend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 134