w
GEMEENTE BOARNSTERHIM
NOTITIE VENT- EN STANDPLAATSVERGUNNINGEN
De laatste jaren worden gemeenten -waarschijnlijk vooral door de
economische teruggang- geconfronteerd met een forse toeneming van
het aantal aanvragen voor standplaats- en ventvergunningen. In
een bijlage bij deze notitie wordt het aantal verleende vergun
ningen in onze gemeente vermeld voor de jaren 1984 en 1985. Daaruit
valt te concluderen, dat het aantal verleende vergunningen voor
1985 is teruggelopen als gevolg van een verminderd aantal aanvragen.
Of deze ontwikkeling structureel is valt nog te bezien.
De plaatselijke winkeliers, die veelal hoge exploitatiekosten moeten
maken in vergelijking met de exploitatiekosten van de ambulante
handelwaaronder ook de standplaatshouders en de ventvergunning
houders moeten worden begrepen, kunnen door het verlenen van ver
gunningen in een moeilijke concurrentiepositie geraken.
Dit probleem speelt met name in de kleinere kernen, waar het be
staande verzorgingsniveau -één of enkele marginaal werkende winkels-
veelal niet kan verdragen dat de straathandel concurrerend gaat
optreden.
Het beleidsinstrument om sturend te kunnen optreden ten opzichte
van de ambulante handel voor de gemeentebesturen is de Algemene
Politieverordening, eventueel door het college van burgemeester
en wethouders schriftelijk vastgelegde beleidsregels of een markt-
verordening. Van oudsher zijn de toetsingscriteria in de Algemene
Politieverordening de openbare orde en de verkeersveiligheid.
Nu de problematiek van de concurrentieverhoudingen sterk naar voren
komt zijn er verschillende gemeentebesturen geweest die het be
hoefte-criterium zijn gaan gebruiken, dat wil zeggen dat deze ge
meentebesturen in hun overwegingen betrokken de vraag of er al
voldoende verkooppunten van een bepaalde branche op een bepaalde
plaats aanwezig waren. Indien het oordeel positief was betekende
dat, dat de gevraagde vergunning werd geweigerd.
De vraag is gerezen of het behoefte-criterium wel onder de noemer
van de openbare orde kon worden gebracht. Aangezien de voorzieningen
van de Wet administratieve rechtspraak overheidsbeschikkingen op
het vergunningenbeleid van toepassing zijn is deze vraag nog actueler
geworden.
Over deze vraag en over de overige mogelijkheden die gemeentebe
sturen hebben om regelend op te treden is een omvangrijke juris
prudentie ontstaan De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft
hieraan een brochure gewijd, waarin de volgende conclusie wordt
getrokken.
a. De Vestigingswet bedrijven 1954 verzet zich ertegen dat het
behoefte-element in het algemeen als weigeringsgrond in de stand-
plaats- en ventbepalingen wordt opgenomen, behoudens wanneer
een regeling ertoe strekt te voorkomen dat de consumenten als
gevolg van bijzondere omstandigheden ter plaatse een redelijk
verzorgingsniveau zouden ontberen.
V<6öi yViÄf/