- 6 -
Degene die inschrijft voor de meeste weken en dus de hoogste ver
goeding, krijgt de standplaats toegewezen. Omdat de verschuldigde
bedragen vooraf zijn vastgesteld kan geen sprake zijn van opdrijving
van de prijs.
Dan zijn er nog de tijdelijke vergunningen. De regeling bepaalt
dat een tijdelijke vergunning kan worden verleend voor de periode
van 1 dag. Voorgesteld wordt geen tijdelijke vergunningen te ver
lenen voor één week of één maand. Degene die slechts wil inschrijven
voor een maand kan meedoen bij de vaste standplaatsvergunningen.
Voorts is het slechts bij permanente vergunningen toegestaan de
hele week de inrichting geopend te hebben. Dan ligt het niet erg
voor de hand om dat ook mogelijk te maken voor de tijdelijke ver
gunningen. Voorgesteld wordt om per jaar aan één handelaar niet
meer zogenaamde "dagvergunningen" te verlenen dan vier. Als ver
goeding moet een bedrag van 25,per dag worden gehanteerd.
De ventvergunningen.
Zoals reeds aangegeven zijn er twee soorten ventvergunningen.
Voor de langlopende ventvergunningen wordt voorgesteld deze op
dezelfde wijze uit te geven als de vaste standplaatsvergunningen.
De incidentele ventvergunningen (zogenaamde dagvergunningen) kunnen
al naar gelang behoefte worden verstrekt doch maximaal vier per
jaar per handelaar en per branche. Op deze vergunningen is de leges
verordening van toepassing (evenals op de standplaatsen) doch er
kan geen vergoeding voor ingebruikname van de gemeentegrond worden
gevraagd
Invulling van het maximum-stelsel.
De argumenten om een maximum-stelsel in te voeren zijn reeds uit
voerig beschreven op de bladzijden 1 en 2. Uitgangspunt is een
evenwichtige brancheverdeling in samenhang met het openbare orde
argument. Een evenwichtige brancheverdeling is afhankelijk van
het potentieel aan consumenten. Daarom stellen wij voor bij het
bepalen van het aantal uit te geven vergunningen per dorp onder
scheid te maken in een tweetal inwonerscategorieën en wel de volgende:
- tot 2500 inwoners
- meer dan 2500 inwoners
Het aantal uit te geven vergunningen dient dan nog te worden be
paald. Wij stellen ons voor per categorie als hierboven aangegeven
een aantal uit te geven vergunningen vast te stellen per branche.
Van belang daarbij is of het tot dusver gevoerde beleid binnen
deze aantallen kan worden ingepast. Daartoe hebben wij een overzicht
gemaakt van alle in 1984 en 1985 uitgegeven standplaatsvergunningen,
ventvergunningen en dagvergunningen.
Vervolgens hebben wij daaraan een samenvattend overzicht toege
voegd, waarin de totaal aantallen staan vermeld. Deze totalen zijn
dus de optelling per branche, onderverdeeld per dorp, van zowel
de standplaatsvergunningen als de ventvergunningen. De dagver
gunningen zijn buiten beschouwing gelaten.
Voor deze overzichten verwijzen wij u naar de bijlage.