- 6 - Degene die inschrijft voor de meeste weken en dus de hoogste ver goeding, krijgt de standplaats toegewezen. Omdat de verschuldigde bedragen vooraf zijn vastgesteld kan geen sprake zijn van opdrijving van de prijs. Dan zijn er nog de tijdelijke vergunningen. De regeling bepaalt dat een tijdelijke vergunning kan worden verleend voor de periode van 1 dag. Voorgesteld wordt geen tijdelijke vergunningen te ver lenen voor één week of één maand. Degene die slechts wil inschrijven voor een maand kan meedoen bij de vaste standplaatsvergunningen. Voorts is het slechts bij permanente vergunningen toegestaan de hele week de inrichting geopend te hebben. Dan ligt het niet erg voor de hand om dat ook mogelijk te maken voor de tijdelijke ver gunningen. Voorgesteld wordt om per jaar aan één handelaar niet meer zogenaamde "dagvergunningen" te verlenen dan vier. Als ver goeding moet een bedrag van 25,per dag worden gehanteerd. De ventvergunningen. Zoals reeds aangegeven zijn er twee soorten ventvergunningen. Voor de langlopende ventvergunningen wordt voorgesteld deze op dezelfde wijze uit te geven als de vaste standplaatsvergunningen. De incidentele ventvergunningen (zogenaamde dagvergunningen) kunnen al naar gelang behoefte worden verstrekt doch maximaal vier per jaar per handelaar en per branche. Op deze vergunningen is de leges verordening van toepassing (evenals op de standplaatsen) doch er kan geen vergoeding voor ingebruikname van de gemeentegrond worden gevraagd Invulling van het maximum-stelsel. De argumenten om een maximum-stelsel in te voeren zijn reeds uit voerig beschreven op de bladzijden 1 en 2. Uitgangspunt is een evenwichtige brancheverdeling in samenhang met het openbare orde argument. Een evenwichtige brancheverdeling is afhankelijk van het potentieel aan consumenten. Daarom stellen wij voor bij het bepalen van het aantal uit te geven vergunningen per dorp onder scheid te maken in een tweetal inwonerscategorieën en wel de volgende: - tot 2500 inwoners - meer dan 2500 inwoners Het aantal uit te geven vergunningen dient dan nog te worden be paald. Wij stellen ons voor per categorie als hierboven aangegeven een aantal uit te geven vergunningen vast te stellen per branche. Van belang daarbij is of het tot dusver gevoerde beleid binnen deze aantallen kan worden ingepast. Daartoe hebben wij een overzicht gemaakt van alle in 1984 en 1985 uitgegeven standplaatsvergunningen, ventvergunningen en dagvergunningen. Vervolgens hebben wij daaraan een samenvattend overzicht toege voegd, waarin de totaal aantallen staan vermeld. Deze totalen zijn dus de optelling per branche, onderverdeeld per dorp, van zowel de standplaatsvergunningen als de ventvergunningen. De dagver gunningen zijn buiten beschouwing gelaten. Voor deze overzichten verwijzen wij u naar de bijlage.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 80