11. Voorstel tot het doen van een
keuze inzake het toekomstige
tracé van de Stationsweg (gedeelte
Parkstraat - J.W. de Visserwei)
te Grouw.
GEMEENTE BOARNSTERHIM
Aan de gemeenteraad
Grouw, 6 december 1985.
Op 15 oktober jongstleden heeft uw raad besloten de keuze van het
toekomstig tracé van de Stationsweg aan te houden en daarover een
besluit te nemen in uw vergadering van 17 december 1985. Reden
van dit besluit was het feit dat op het laatste ogenblik, voordat
de besluitvorming tot stand kon komen, er standpunten bekend werden
van de Provinciaal Planologische Dienst en de Inspectie voor de
Ruimtelijke Ordening welke standpunten een afgewogen oordeelsvorming
op de zich voordoende (zeer) korte termijn in de weg stonden.
Inmiddels hebben wij ons beraden over de te maken tracé-keus waarbij
de financiële consequenties een zware rol hebben gespeeld. De geraamde
kosten van de verschillende varianten voor zover betrekking hebbende
op het gedeelte Haven - Parkstraat bedragen voor variant A plm.
416.000, voor variant B 433.000,en voor variant C
499.000,Een "luxe" uitvoering van variant D (bestaande situatie
handhaven) wordt op maximaal 420.000,geraamd.
Investering van deze forse bedragen overschrijdt naar ons gevoel
de waarde van het algemeen belang dat wij met een reconstructie
beogen te dienen. Omdat de variant D (handhaving bestaande situatie)
in tegenstelling met de andere varianten, waarbij in een wegomlegging
was voorzien, de mogelijkheid bood tot bezuinigen, hebben wij voor
dit tracé gekozen.
Deze keuze houdt in dat het tracé in de huidige situatie blijft
bestaan, dat er vanaf de kruising J.W. de Visserwei tot en met
het gemeentehuis een onderbroken middenberm zal worden aangebracht,
er vanaf het gemeentehuis tot aan de Westerbuurt parkeervakken
zullen worden gerealiseerd en dat de totale breedte van de weg
zal worden versmald tot 6.50 meter (zie ook de voor bij de raadsstukken
ter inzage liggende tekening). De totale kosten bedragen dan
250.000,(inclusief b.t.w.).
De dekking vindt tot een bedrag van 150.000,plaats ten laste
van de exploitatie van het bestemmingsplan "De Baai" terwijl
100.000,komt ten laste van het fonds dat in het verleden ten
behoeve van een parkeervoorziening ter hoogte van de Westerbuurt
is afgezonderd. Omdat dit fonds ten doel had een parkeervoorziening
mogelijk te maken en de ons voor ogen staande uitwerking van de
tracé-keuze daarin ook voorziet (zij het gedeeltelijk) achten wij
gebruikmaking van dit fonds te rechtvaardigen.