11. Voorstel tot het doen van een keuze inzake het toekomstige tracé van de Stationsweg (gedeelte Parkstraat - J.W. de Visserwei) te Grouw. GEMEENTE BOARNSTERHIM Aan de gemeenteraad Grouw, 6 december 1985. Op 15 oktober jongstleden heeft uw raad besloten de keuze van het toekomstig tracé van de Stationsweg aan te houden en daarover een besluit te nemen in uw vergadering van 17 december 1985. Reden van dit besluit was het feit dat op het laatste ogenblik, voordat de besluitvorming tot stand kon komen, er standpunten bekend werden van de Provinciaal Planologische Dienst en de Inspectie voor de Ruimtelijke Ordening welke standpunten een afgewogen oordeelsvorming op de zich voordoende (zeer) korte termijn in de weg stonden. Inmiddels hebben wij ons beraden over de te maken tracé-keus waarbij de financiële consequenties een zware rol hebben gespeeld. De geraamde kosten van de verschillende varianten voor zover betrekking hebbende op het gedeelte Haven - Parkstraat bedragen voor variant A plm. 416.000, voor variant B 433.000,en voor variant C 499.000,Een "luxe" uitvoering van variant D (bestaande situatie handhaven) wordt op maximaal 420.000,geraamd. Investering van deze forse bedragen overschrijdt naar ons gevoel de waarde van het algemeen belang dat wij met een reconstructie beogen te dienen. Omdat de variant D (handhaving bestaande situatie) in tegenstelling met de andere varianten, waarbij in een wegomlegging was voorzien, de mogelijkheid bood tot bezuinigen, hebben wij voor dit tracé gekozen. Deze keuze houdt in dat het tracé in de huidige situatie blijft bestaan, dat er vanaf de kruising J.W. de Visserwei tot en met het gemeentehuis een onderbroken middenberm zal worden aangebracht, er vanaf het gemeentehuis tot aan de Westerbuurt parkeervakken zullen worden gerealiseerd en dat de totale breedte van de weg zal worden versmald tot 6.50 meter (zie ook de voor bij de raadsstukken ter inzage liggende tekening). De totale kosten bedragen dan 250.000,(inclusief b.t.w.). De dekking vindt tot een bedrag van 150.000,plaats ten laste van de exploitatie van het bestemmingsplan "De Baai" terwijl 100.000,komt ten laste van het fonds dat in het verleden ten behoeve van een parkeervoorziening ter hoogte van de Westerbuurt is afgezonderd. Omdat dit fonds ten doel had een parkeervoorziening mogelijk te maken en de ons voor ogen staande uitwerking van de tracé-keuze daarin ook voorziet (zij het gedeeltelijk) achten wij gebruikmaking van dit fonds te rechtvaardigen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 23