in het afgelopen jaar verscheen. Hierin is het bestuurlijk en maatschap pelijk leven per dorp overzichtelijk weergegeven. Naast deze drie vormen van versterking van de gemeentelijke band wil ik hier ook noemen de opening van het nieuwe gemeentekantoor op 13 juni 1985 door de Commissaris der Koningin. Daarmee is thans feitelijk het hele bestuurlijk en ambtelijk apparaat van de gemeente in één gebouw geconcentreerd en ik meen dat zulks de werking naar binnen en naar buiten toe ten goede komt. De ambtelijke organisatie is dit jaar ook verder gegaan op de weg van aanpassing en integratie door het instellen van twee medezeggenschaps commissies en het afronden van de bezwarenprocedure rond de functiewaar dering. Daarnaast is de automatisering op het gemeentekantoor inmiddels een eind gevorderd en zal op korte termijn voor bepaalde onderdelen opera tioneel zijn. Voor u als raadsleden zal dit ertoe bijdragen dat u een beter inzicht kriigt in het bestuurlijk functioneren. En dat is nodig voor uw functie als hoofd van de gemeente. Uw functie is die van het aangeven van de grote lijnen en het controleren van de uitvoering daarvan. Voor de uit oefening van die taak maakt u in bepaalde gevallen gebruik van commissies bestaande uit belangstellende en deskundige inwoners van de gemeente. Het gebruik maken van buiten de raad aanwezige deskundigheid vergroot naar mijn mening de kwaliteit en slagvaardigheid van het gemeentelijk bestuur. De bereidheid van commissieleden een belangrijk deel van hun tijd en kennis in te zetten voor emancipatievraagstukken, de sport, het welzijn, de bibliotheek, het beheer van de sporthal om een paar terreinen te noemen verdient dan ook veel waardering. Daarnaast zijn er andere hulpmiddelen om uw functioneren als raad beter tot zijn recht te laten komen. Daartoe kan m.i. ook behoren het overleg met de burger. Ons democratisch systeem is niet zo verfijnd dat een raads lid vier jaar lang altijd precies weet wat de kiezer wil en evenzeer kunnen er dingen gebeuren die niet voorzien zijn of zelfs kunnen opvat tingen in de loop van de tijd veranderen. Maar wanneer wij wel een volks petitionnement steunen tegen kernbewapening maar geen referendum wensen over de naamgeving van onze dorpen met de motivering dat zulks niet past in de gemeentelijke democratie dan is dat uiteraard uw keuze maar wel één die de burger niet begrijpt en die zijn betrokkenheid bij het raads- gebeuren eerder verkleint dan vergroot. En daarmee \rerkleint u het draagvlak in maatschappelijk opzicht voor uw bestuurlijk handelen. Ik denk dat het goed is u te realiseren dat buiten deze raadszaal nog âl eens anders wordt gedacht. Hoe dit alles zij, het komende jaar hoopt het college met een program van invoering te komen want dat brengt uw beslissing uiteraard mee. Bovendien hopen wij dit jaar u een ontwerp te kunnen aan bieden van een taaibeleidsplan. Het college acht het een goede zaak dat een standpunt wordt ingenomen op welke wijze het Fries in ons gemeentelijk bestel het best tot zijn recht kan komen. Hierboven signaleerde ik dat opvattingen zich kunnen wijzigen. Een sprekend voorbeeld daarvan is de regiokeuze. Koos uw raad in 1984 nagenoeg unaniem voor aansluiting bij de regio Schoterwervenanderhalf jaar later werd alsnog voorkeur uitgesproken voor de regio Friesland—Noord. Het lijkt mij toe dat het bij het intergemeentelijk functioneren van groot belang is dat alle partners van goede wil zijn en vertrouwen in elkaar hebben. Waar dat ontbreekt, daar valt tevens de basis voor samenwerking weg. In dat opzicht is uw keuze om uit de regio Schoterwerven te treden logisch, zoals het evenzeer logisch is dat aamsluiting wordt gezocht bij de regio waar het grootste deel vam de gemeente op is georiënteerd. Ook Provinciale Staten hebben deze keus gesteund. Ik meen dat het draagvlak van de nieuwe regio groot genoeg is voor een afdoende behartiging van de intergemeente lijke taken en de op ons af komende regionalisering van rijkstaken. Ik ga er daarbij vanuit dat Leeuwamden als centrumgemeente oog zal hebben

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1986 | | pagina 19