- 6 -
- Vrouwen kunnen aan het arbeidsproces (blijven) deelnemen.
Ook ouderen, één-oudergezinshoofden, werkloze schoolverlaters,
langdurig) werklozen en gehandicapten e.d. kunnen door deeltijdar
beid gemakkelijker aan het arbeidsproces (blijven) deelnemen.
Hiermee hangt samen een eerlijker verdeling van het beschikbare
werk.
- Geroutineerde en ervaren krachten kunnen behouden worden, die
de organisatie verlaten zouden hebben als er geen mogelijkheid
was om in deeltijd te werken.
- Wanneer er medewerk(st)ers vertrekken, verdwijnt, als zij in
een deeltijdfunctie werken, niet alle know-how ineens (afhankelijk
hoe de functie is verdeeld). De blijvende deeltijdwerk(st)er
kan de nieuwe inwerken, mits de arbeidstijden elkaar voor een
deel overlappen.
- Bij een noodzakelijke uitbreiding van minder dan 38 uur vormt
deeltijdarbeid een aantrekkelijke en efficiënte oplossing. Over
het algemeen zal bij toename van het werk de behoefte aan
meer capaciteit geleidelijk ontstaan. Bij deeltijd hoeft niet
gewacht te worden tot de werkvoorraad zo is uitgedijd dat er
permanent iemand een volledige dagtaak aan zou hebben. Ook is
deeltijdarbeid aantrekkelijk als het werkpakket met minder dan
38 uur behoeft te worden ingekrompen.
- De gemeente kan tot een fijnmaziger verdeling van de formatie
komen. Door deeltijdarbeid vrijkomende resturen bij afdelingen
die ruim in hun jas zitten, kunnen worden overgeheveld naar
andere afdelingen waar capaciteit nodig is voor bijvoorbeeld
de uitvoering van nieuw beleid. Deeltijdarbeid is derhalve een
belangrijk herverkavelingsinstrument
Deeltijdarbeid kan voor de gemeente als werkgever en/of voor de
medewerk(st)er de volgende nadelen hebben.
1. De medewerk(st)er die in deeltijd werkt, heeft natuurlijk minder
salaris. Door de werking van de belasting valt het verschil
met een volletijdsfunctie echter, naarmate men in een hogere
salarisschaal zit, netto gunstiger uit dan bruto.
De positie van deeltijdwerk(st)ers in de sociale verzekeringswet
geving kan nadeliger zijn. Deeltijders, die minder dan 20 uren
werken, vallen bijvoorbeeld niet onder het I.Z.A., om nog een
ander voorbeeld te noemen: ook uitkeringsrechten ingevolge
de Wet Werkloosheidsvoorziening (W.W.V.) kunnen problemen geven.
2. Voor de gemeente liggen de gemiddelde jaarkosten (loonkosten
sociale lasten) van deeltijdarbeid per tijdseenheid hoger.
Daarnaast zijn er nog indirecte meerkosten te verwachten o.a.
huisvestingskosten, administratieve kosten.
Overigens is het punt administratiekosten niet direct voelbaar.
Wel wordt op de afdeling personeelszaken een zwaarder beroep
gedaan om één en ander gestalte te geven.