- 6 - - Vrouwen kunnen aan het arbeidsproces (blijven) deelnemen. Ook ouderen, één-oudergezinshoofden, werkloze schoolverlaters, langdurig) werklozen en gehandicapten e.d. kunnen door deeltijdar beid gemakkelijker aan het arbeidsproces (blijven) deelnemen. Hiermee hangt samen een eerlijker verdeling van het beschikbare werk. - Geroutineerde en ervaren krachten kunnen behouden worden, die de organisatie verlaten zouden hebben als er geen mogelijkheid was om in deeltijd te werken. - Wanneer er medewerk(st)ers vertrekken, verdwijnt, als zij in een deeltijdfunctie werken, niet alle know-how ineens (afhankelijk hoe de functie is verdeeld). De blijvende deeltijdwerk(st)er kan de nieuwe inwerken, mits de arbeidstijden elkaar voor een deel overlappen. - Bij een noodzakelijke uitbreiding van minder dan 38 uur vormt deeltijdarbeid een aantrekkelijke en efficiënte oplossing. Over het algemeen zal bij toename van het werk de behoefte aan meer capaciteit geleidelijk ontstaan. Bij deeltijd hoeft niet gewacht te worden tot de werkvoorraad zo is uitgedijd dat er permanent iemand een volledige dagtaak aan zou hebben. Ook is deeltijdarbeid aantrekkelijk als het werkpakket met minder dan 38 uur behoeft te worden ingekrompen. - De gemeente kan tot een fijnmaziger verdeling van de formatie komen. Door deeltijdarbeid vrijkomende resturen bij afdelingen die ruim in hun jas zitten, kunnen worden overgeheveld naar andere afdelingen waar capaciteit nodig is voor bijvoorbeeld de uitvoering van nieuw beleid. Deeltijdarbeid is derhalve een belangrijk herverkavelingsinstrument Deeltijdarbeid kan voor de gemeente als werkgever en/of voor de medewerk(st)er de volgende nadelen hebben. 1. De medewerk(st)er die in deeltijd werkt, heeft natuurlijk minder salaris. Door de werking van de belasting valt het verschil met een volletijdsfunctie echter, naarmate men in een hogere salarisschaal zit, netto gunstiger uit dan bruto. De positie van deeltijdwerk(st)ers in de sociale verzekeringswet geving kan nadeliger zijn. Deeltijders, die minder dan 20 uren werken, vallen bijvoorbeeld niet onder het I.Z.A., om nog een ander voorbeeld te noemen: ook uitkeringsrechten ingevolge de Wet Werkloosheidsvoorziening (W.W.V.) kunnen problemen geven. 2. Voor de gemeente liggen de gemiddelde jaarkosten (loonkosten sociale lasten) van deeltijdarbeid per tijdseenheid hoger. Daarnaast zijn er nog indirecte meerkosten te verwachten o.a. huisvestingskosten, administratieve kosten. Overigens is het punt administratiekosten niet direct voelbaar. Wel wordt op de afdeling personeelszaken een zwaarder beroep gedaan om één en ander gestalte te geven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1986 | | pagina 76