8. Voorstel tot het afschaffen
van de afdrachtregeling reclamebor
den van de voormalige gemeente
Utingeradeel
GEMEENTE BOARNSTERHIM
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 7 maart 1986.
Op 1 januari 1986 is het nieuwe sport- en tarievenbeleid ingegaan.
Voor elke vereniging geldt thans een gelijk uitgangspunt wat de
subsidiëring betreft.
In de berekeningen van het nieuwe subsidiebeleid zijn de inkomsten
aan reclamegelden die de voormalige sportraad Utingeradeel heeft
ontvangen niet meegenomen.
De voetbalverenigingen uit Akkrum en Oldeboorn hebben sinds 1981
15% van de netto-opbrengst jaarlijks afgedragen aan de sportraad
van voormalig Utingeradeel
De grondslag hiervoor ligt in een raadsbesluit van de voormalige
gemeenteraad Utingeradeel welke bij de raadsstukken voor u ter
inzage ligt.
Ook na de herindeling, over 1984 en 1985 hebben beide voetbalvereni
gingen de opbrengsten van de reclameborden tot het genoemde percentage
in de gemeentekas gestort. De opbrengsten hiervan plm. 1.500,
in totaal zijn aangewend voor de tijdelijke subsidiëring in die
periode voor de gebruikers van het gymnastieklokaal van de Mavo-Lbo
Akkrum, welke door een fusie het rijkstarief van 19,35 per uur
in rekening moest brengen. Thans maken deze verenigingen gebruik
van de sporthal in Akkrum.
In geheel Boarnsterhim zijn er, voornamelijk voetbalverenigingen,
die inkomsten hebben van reclameborden op sportaccommodaties. De
inkomsten worden plaatselijk op verschillende manieren gebruikt
en verdeeld.
Om uniformiteit in het sportbeleid te krijgen heeft de sportraad
van Boarnsterhim ons geadviseerd om de reclame—regeling voor genoemde
verenigingen af te schaffen.
Door de regeling af te schaffen is voor alle sportverenigingen
de situatie gelijk getrokken overeenkomstig het nieuwe subsidie- en
tarievenbeleid.
Wij stellen u voor het raadsbesluit van de voormalige gemeente
Utingeradeel betreffende de afdrachtregeling reclameborden op voetbal
velden in te trekken.
Een concept-besluit ligt bij de raadsstukken ter inzage.
Burgemeester en wethouders der gemeente Boarnsterhim,
de secretaris, de burgemeester,
P.H. Starreveld. B.G. Holtrop.