- 9 -
De hear Damsma is fan betinken dat it hjir om de problematyk fan snel-
ferkear en stadich ferkear giet. Snelferkear tsjinoer fytsers en fuot-
gongers. De oanlis fan in fytspaad soe in skieding jaan tusken snelferkear
en stadich ferkear.
Yn Littenseradiel is krekt besletten om in fytspaad oan te lizzen tusken
Winsum en Dearsum. Dy gemeente kriget derby subsydzjes út ferskate potten.
De aktiviteiten fan ynwenners en gemeentebestjoer dêre hat as resultaat
hân dat der in fytspaad oanlein wurde kin. Dat moat hjir dan ek mooglik
wêze
Fierder is der noch in toeristyske faktor. De V.V.V.'s hawwe ek in beswier-
skrift skreaun. Hja besykje om de gemeente op rekreatyf mêd te promoaten
Dêr hearre fytspaden en toeristyske routes ek by. Neffens him is it
mooglik om in fytspaad oan te lizzen dat 100.000,= de kilometer kostet,
eksklusyf BTW. Hy stiptet it ütstel fan de mearderheid fan it kolleezje
en wol derby de suggestie fan it fytspaad meijaan.
De voorzitter zegt dat het grootste vraagstuk de verkeersonveiligheid
is door de te hoge snelheden. Ook het onderhoud is een probleem, maar
dat is van een andere orde.
Het voorstel om de keerlussen als experiment aan te leggen, is vorig
jaar aan de raad voorgelegd. Toch is de meerderheid van mening dat bij
het uitvoeren van de plannen niet voorbij mag worden gegaan aan de
bezwaren die daar tegen bestaan. De bezwaren waren al in een eerder
stadium ingediend, maar omdat die toen nog niet ontvankelijk waren,
konden ze niet meegenomen worden in de overwegingen.
Aan het experiment zijn nog een aantal vragen verbonden die nog niet
zijn opgelost, zoals de subsidies, waarover alleen nog maar mondelinge
toezeggingen gedaan zijn. Of de subsidies inderdaad verkregen worden
moet nog afgewacht worden.
De gemeente kan in zo'n experiment natuurlijk een eigen bijdrage leveren.
Aan die bijdrage was een maximum van 30.000,= verbonden, die in de
huidige opzet al met 50% overschreden zou worden. Ook bij de wijze van
uitvoering worden nog vraagtekens gezet. De meerderheid heeft er daarom
voor gekozen om niet met dit experiment verder te gaan, maar er moet
wel iets aan de verkeerssituatie gedaan worden.
De aanleg van een fietspad is een alternatief. Men kan dan jaloers zijn
op de gemeente Littenseradiel die zo'n fietspad aan kan leggen, maar
er moet niet vergeten worden dat ook in Boarnsterhim fietspaden worden
aangelegd; er is een fietspad aangelegd van Grouw naar Idaard en er
zal een fietspad aangelegd worden langs de Reinerswei. Het valt misschien
wel te proberen om nog iets los te krijgen voor de aanleg van een fietspad
langs deze weg, maar de kosten voor de gemeente zullen daarmee niet
geheel vervallen. Bij het fietspad als alternatief hoeft men zich niet
af te vragen wat het effect zou zijn, maar wel wat is de haalbaarheid.
Het lijkt spreker het beste dat in de afdeling nog eens de alternatieven
besproken worden. Daarbij kan ook overleg met de politie gevoerd worden
en met de provincie over het instellen van een maximumsnelheid.
De meerderheid en de minderheid zijn het er over eens dat er iets gedaan
moet worden alleen is er een verschil van mening over wat dat dan moet
zijn.
Wethouder Poppen zegt dat de Bûtlânswei en de Harstawei aangelegd zijn
in een tijd dat de ruilverkaveling nog maar net van start was gegaan.
In die tijd was er nog geen sprake van pendelverkeer, Melkweg en veel
en groot boerematerieelDe weg is aangelegd op basis van de verwachtingen
in die tijd. De hoeveelheid verkeer is echter sneller toegenomen dan
verwacht werd, omdat de mensen ontdekten dat deze weg een kleine tijdwinst
opleverde op het traject Sneek-Leeuwarden. De meeste ongelukken die
daar gebeuren zijn geen kruispuntongelukken. Het gaat om de lange rechte