- 10 -
stukken, en dan speciaal die gedeelten waar een paar flauwe bochten
zitten. Vooral met gladde wegen gebeuren daar veel ongelukken.
De beslissing over deze weg is van groot belang voor met name de aan-
wonenden en degenen die er hun werk moeten doen.
De weg is te smal voor twee vrachtwagens om elkaar goed te passeren.
Het gebeurt dan ook regelmatig dat de fietsers van de weg worden gedrukt
die dan een stuk lager in de berm terecht komen, omdat de weg op veengrond
is aangelegd. Deze gevaarlijke situatie is onderkend door het Regionaal
Orgaan voor de Verkeersveiligheid (R.O.V.V.) en de provincie. Uit het
overleg dat de provincie voerde met het R.O.V.V. en het ministerie voor
Verkeer en Waterstaat kwam naar voren dat de snelheid beperkt en de
kwantiteit teruggebracht moesten worden, waarbij dan wel iedereen die
gebruik van de weg wenste te maken dat met enige moeite zou kunnen doen.
De maatregelen die toen bedacht zijn gingen allemaal in de richting
van de maatregelen zoals die in Offingawier zijn aangebracht. Spreker
denkt dat het niet uitgesloten is dat de verkeersveiligheid daar eerder
afgenomen dan toegenomen is. Het gaat er volgens spreker om om bij de
mensen het animo voor deze route te verminderen en de tijdwinst teniet
te doen. Dan kiezen de mensen er wel voor om de eigenlijke route, de
Snekerdyk, te nemen. De mensen die geen haast hebben kunnen blijven
kiezen voor de route over de Bûtlânswei. De verkeersveiligheid wordt
dan wel bevorderd omdat er minder verkeer komt en het verkeer dat er
komt heeft een lagere snelheid, terwijl ook de staat waarin de weg
verkeert niet meer extreem wordt aangetast. De onderhoudskosten kunnen
dan ook beperkt blijven. Dat de weg door de dorpen van de Lege Geaen
als alternatief gekozen wordt door de mensen die haast hebben, zal niet
gauw het geval zijn. In de dorpen zijn in de loop der jaren zodanig
snelheidsremmende maatregelen aangebracht dat niemand die haast heeft
daar gebruik van zal maken.
De stopborden die de heer De Wolf suggereert zullen volgens spreker
niet veel effect hebben omdat op de kruispunten voldoende uitzicht is.
Grootscheepse controle op de naleving van de regels zou misschien een
oplossing zijn, maar de politie heeft door de bezuinigingen beslist
niet meer de mogelijkheid om veel en op verschillende tijden te contro
leren. Controle via radar is een mogelijkheid, maar daarbij wordt dan
wel het risico gelopen dat iemand op het idee komt om zo'n apparaat
mee te nemen om het "ergens anders voor te gebruiken.
Veel f ietstoerisme is er niet op de Bûtlânswei omdat degenen die er
op de fiets langs gaan, dat één keer doen en daarna niet weer. De gemeente
Littenseradiel moet voor de aanleg van het fietspad zelf nog 400.000,=
betalen. Spreker ziet niet waar op dit moment het geld vandaan gehaald
moet worden om een fietspad te realiseren.
Er zijn voor de Bûtlânswei en de Harstawei wel andereminder experimen
tele oplossingen te vinden, maar op deze manier gebeurt er tenminste
wat. Voor alle andere oplossingen die bedacht worden, is de eerstkomende
jaren geen geld beschikbaar.
De hear Terra seit dat syn fraach oft it technysk mooglik is om dizze
kearlussen te meitsjen, noch net beandere is.
Hy freget him fierder of hoe't it komt as nei dit beslút om de kearlussen
net trochgean te litten, in protte minsken brieven skriuwen geane mei
it fersyk om dit dochs trochgean te litten. Komt der dan in fjirde bedriuw?
It fytspaad by de Bûtlânswei lâns lost neat op foar de boeren. Dy bliuwe
op in dyk sitten dy't der allinnich noch margefaarliker op wurden is.
Der is net folie fytsferkear mear op dy dyk en sprekker harke fan'e
middei nuver op doe't hy der ek noch in fytser fluitsjen hearde. Dy
hat fêst net witten op hokker gefaarlike dyk hy ried.
(De hear Bethlehem: 'Dat sil fêst dy Belch west ha fan it beswierskrift'