- 15 -
De voorzitter zegt dat de nadruk ligt op het voeren van overleg met
de inwoners. Dat zal inderdaad gebeuren want een beschermd dorpsgezicht
moet in een bestemmingsplan worden opgenomen. Zo'n plan moet ook met
de inwoners besproken worden en daarom is het verstandig en logisch
om in een voorfase de mensen er al bij te betrekken.
Verder zijn er opmerkingen gemaakt over het feit dat de gemeente dit
niet hoeft te doen omdat Monumentenzorg dit zelf wel doet. Dat hoort
men niet vaak van een rijksdienst. Helaas zijn de effecten ook niet
groot, want het blijkt dat er in de praktijk niets gebeurt. Voor Warga
loopt zeker al een prodecure van zo'n vijf jaar. Er worden wel steeds
ontwerpnota's gemaakt, maar die hebben tot nog toe niet tot besluitvorming
geleid. Het is voor de gemeente belangrijk dat er nu ook eindelijk be
stemmingsplannen komen waarin dat beschermd dorpsgezicht geregeld is
om zo ook de waardevolle dorpsbeelden te kunnen handhaven. Als echter
blijkt dat Monumentenzorg dit jaar met voorstellen komt.die tot besluit
vorming leiden dan zal de gemeente daar het geld niet voor uitgeven.
Spreker heeft echter zijn twijfels over de uitspraak dat de rijksdienst
het wel zal doen. Hij verzoekt daarom dit krediet wel beschikbaar te
stellen. Met de uitgave ervan zal gewacht worden tot uit het overleg
met Monumentenzorg duidelijk is geworden op welke termijn die dienst
denkt deze plannen uit te voeren.
Het lijkt mevrouw Aukes logisch dat als er maar voor twee dorpen plannen
uitgevoerd zullen worden dat het krediet dan ook gehalveerd zal worden.
Er hoeft dan niet onnodig beslag gelegd te worden op geld.
De heer De Wolf vraagt zich af wanneer de gemeente dit zelf uitvoert
of dan ook de subsidies nog wel beschikbaar worden gesteld.
De voorzitter zegt dat de mogelijkheden van Monumentenzorg niet overschat
moeten worden. Volgens hem wordt deze rijkstaak binnenkort gedecentra
liseerd. De gemeente krijgt dan een uitkering uit het gemeentefonds
en de specifieke uitkering vervalt. De gemeente kan er dan zelf over
beslissen. Er moet geen dubbel werk gedaan woren. Als Monumentenzorg
dit wil doen, waarvoor zij ook over de deskundigheid beschikken en als
zij bereid zijn dat te betalen is dat mooi meegenomen. De praktijk wijst
echter uit dat het lang duurt en de gemeente heeft op die manier geen
instrumenten om iets te doen. Dat is het college dan wel die 12.000,=
waard, misschien iets meer. Overigens is in de begroting die 24.000,=
al opgenomen en er wordt uiteraard niet meer uitgegeven dan strikt noodza
kelijk is. Als het bedrag nu gehalveerd wordt, bestaat de kans dat er
nog eens een voorstel gedaan moet worden als de kosten hoger uit vallen.
Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten
met de aantekening dat er eerst nog overleg gepleegd wordt met Monumenten
zorg en dat er zuinig met het beschikbare krediet wordt omgegaan.
22. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve
van de voorbereiding voor de verbetering van walkanten te Oldeboorn.
De hear Stallinga freget hoe't it kolleezje oan de Heidemij kaam is.
Sokke kultuermaatskippijen binne meastentiids net de goedkeapste. Fierder
hat hy der muoite mei dat de Heidemij 5.000,= foarsjit. Dat jout
allinnich ferplichtings en hy fynt it better om fan elts frij te bliuwen.
Wethâlder Breeuwsma seit dat dy opmerking fan de hear Stallinga oer
dat foarsjitten wol reëel is. Lykwols is it net it doel dat dat oanbod
oannommen wurdt. It is wol in gebrüklike saak dy't troch alle kultuer
maatskippijen wol tapast wurdt. Hy wol wol tasizze dat it nochris besjoen
wurdt.
Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten.