- 13 - oppositiesfeer die in een gemeente niet thuis hoort. Waarom niet, als er dan toch 3 wethouders moeten zijn, van 3 partijen een vertegenwoordiger in het college? Voor de gemeente is dat beter. Een zetel in het college is voor elke partij die een wethouder kan leveren interessant want je staat veel meer aan de wieg van het beleid en je hebt meer informatie voor je raadsfractie, en dat vergroot de betrokkenheid. Al hebben we over openheid van informatie de laatste raadsperioden echt niet te klagen gehad als raadslid. Dat moet toch gezegd. Ik wens het te vormen college veel succes. Het ambtelijk apparaat. Ik geloof niet dat ons ambtelijk apparaat beter of slechter is dan een ander. Napoleon moet eens gezegd hebben: "Er zijn geen slechte legers. Er zijn alleen slechte generaals.". En dat geldt ook voor een ambtelijk apparaat van een omvang als het onzeNu is het wel zo dat het apparaat van Boarnsterhim niet op natuurlijke wijze is gegroeid, maar plotseling is ontstaan door samenvoeging van 3 apparaten van de oude gemeenten. En dat geeft aanloopproblemen waar we misschien pas na een halve generatie over heen zijn. In ieder geval stelt het extra zware eisen aan de generaals uit de beeldspraak van Napoleon, dat zijn de leden van het college en de secretaris. Vooral voor de bij beleidsvorming betrokken ambtenaren moet het wel eens frustrerend zijn om de zonderlinge capriolen van de raad en zijn individuele leden te moeten volgen. Persoonlijk heb ik overwegend goede ervaringen met de ambtenaren waarmee ik contacten onder hield. Ik weet dat ik soms niet gemakkelijk ben, veeleisend en kritisch. Toch heb ik bijna altijd vlotte en prettige medewerking van de ambte naren ondervonden. En zonder die hulp en medewerking kun je als raadslid niet goed functioneren. Hartelijk dank daarvoor. Ik geloof, dat het college bepaalde ambtenaren best meer verantwoordelijk heid zou kunnen geven, b.v. om positief te reageren op bepaalde vragen uit de burgerij en alleen voornemens tot negatieve reactie door het college te laten beslissen. Dat zou de procedures kunnen bespoedigen, de betrokkenheid vergroten en de sfeer verbeteren. Misschien kan het deel uitmaken van de voorgenomen reorganisatie waarvan ik veel verwacht en waarmee ik u veel succes wens. De notuliste. Een speciaal woord van dank en een compliment aan onze notuliste die onze vaak verwarde discussies zo goed leesbaar weet weer te geven. Ik vind het een goede zaak voor de democratie dat we niet zijn gaan werken met bandjes of alleen met besluitenlijsten, want goede notulen kunnen voor geïnteresseerden zeer waardevol zijn. De pers. De schrijvende pers speelt een belangrijke rol in het raadswerk. Voor de meningsvorming van het kiezersvolk is dit intermediair van groot belang. Het is voor een raadslid interessant te observeren hoe verschillend de onderscheidene persvertegenwoordigers soms op hetzelfde raadsgebeuren reageren. Elke krant heeft toch wél een eigen stijl en interessengebied. In het algemeen heeft onze raad niet over de belangstelling en publiciteit te klagen en dat is een compliment en een dankwoord waardig. De bode. Zonder zijn verkwikkende en aanhoudende zorg zou het heel wat moeilijker zijn geweest al die vergaderingen door te komen, dank hiervoor. Het raadslid. Voor de 'top', het college en de hoofdambtenaren, is het raadslid vaak een stoorzender die toch al moeilijke zaken nodeloos nog ingewikkelder maakt en dat een vlotte besluitvorming bemoeilijkt. Voor zijn of haar kiezers, de 'achterban' zou het raadslid veel actiever tussenbeide moeten komen, maar een vuist maken, maar van zich af praten. Het raadslid kan, in de ogen van zijn achterban vaak onvoldoende uitleggen

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1986 | | pagina 15