- 13 -
oppositiesfeer die in een gemeente niet thuis hoort. Waarom niet, als
er dan toch 3 wethouders moeten zijn, van 3 partijen een vertegenwoordiger
in het college? Voor de gemeente is dat beter. Een zetel in het college
is voor elke partij die een wethouder kan leveren interessant want je
staat veel meer aan de wieg van het beleid en je hebt meer informatie
voor je raadsfractie, en dat vergroot de betrokkenheid. Al hebben we
over openheid van informatie de laatste raadsperioden echt niet te klagen
gehad als raadslid. Dat moet toch gezegd. Ik wens het te vormen college
veel succes.
Het ambtelijk apparaat.
Ik geloof niet dat ons ambtelijk apparaat beter of slechter is dan een
ander. Napoleon moet eens gezegd hebben: "Er zijn geen slechte legers.
Er zijn alleen slechte generaals.". En dat geldt ook voor een ambtelijk
apparaat van een omvang als het onzeNu is het wel zo dat het apparaat
van Boarnsterhim niet op natuurlijke wijze is gegroeid, maar plotseling
is ontstaan door samenvoeging van 3 apparaten van de oude gemeenten.
En dat geeft aanloopproblemen waar we misschien pas na een halve generatie
over heen zijn. In ieder geval stelt het extra zware eisen aan de generaals
uit de beeldspraak van Napoleon, dat zijn de leden van het college en
de secretaris. Vooral voor de bij beleidsvorming betrokken ambtenaren
moet het wel eens frustrerend zijn om de zonderlinge capriolen van de
raad en zijn individuele leden te moeten volgen. Persoonlijk heb ik
overwegend goede ervaringen met de ambtenaren waarmee ik contacten onder
hield. Ik weet dat ik soms niet gemakkelijk ben, veeleisend en kritisch.
Toch heb ik bijna altijd vlotte en prettige medewerking van de ambte
naren ondervonden. En zonder die hulp en medewerking kun je als raadslid
niet goed functioneren. Hartelijk dank daarvoor.
Ik geloof, dat het college bepaalde ambtenaren best meer verantwoordelijk
heid zou kunnen geven, b.v. om positief te reageren op bepaalde vragen
uit de burgerij en alleen voornemens tot negatieve reactie door het
college te laten beslissen. Dat zou de procedures kunnen bespoedigen,
de betrokkenheid vergroten en de sfeer verbeteren. Misschien kan het
deel uitmaken van de voorgenomen reorganisatie waarvan ik veel verwacht
en waarmee ik u veel succes wens.
De notuliste.
Een speciaal woord van dank en een compliment aan onze notuliste die
onze vaak verwarde discussies zo goed leesbaar weet weer te geven. Ik
vind het een goede zaak voor de democratie dat we niet zijn gaan werken
met bandjes of alleen met besluitenlijsten, want goede notulen kunnen
voor geïnteresseerden zeer waardevol zijn.
De pers.
De schrijvende pers speelt een belangrijke rol in het raadswerk. Voor
de meningsvorming van het kiezersvolk is dit intermediair van groot
belang. Het is voor een raadslid interessant te observeren hoe verschillend
de onderscheidene persvertegenwoordigers soms op hetzelfde raadsgebeuren
reageren. Elke krant heeft toch wél een eigen stijl en interessengebied.
In het algemeen heeft onze raad niet over de belangstelling en publiciteit
te klagen en dat is een compliment en een dankwoord waardig.
De bode.
Zonder zijn verkwikkende en aanhoudende zorg zou het heel wat moeilijker
zijn geweest al die vergaderingen door te komen, dank hiervoor.
Het raadslid.
Voor de 'top', het college en de hoofdambtenaren, is het raadslid vaak
een stoorzender die toch al moeilijke zaken nodeloos nog ingewikkelder
maakt en dat een vlotte besluitvorming bemoeilijkt.
Voor zijn of haar kiezers, de 'achterban' zou het raadslid veel actiever
tussenbeide moeten komen, maar een vuist maken, maar van zich af praten.
Het raadslid kan, in de ogen van zijn achterban vaak onvoldoende uitleggen