- 2 - cratie krijgt - ook via de inspraak en participatie van de bevolking - op de meest directe wijze op lokaal niveau gestalte. De korte afstand tussen lokaal bestuur en bestuurden betekent ook dat het lokaal bestuur minder kans loopt te verambtelijken dan de andere bestuursniveau's. Op het gemeentelijk niveau is het voorts nog mogelijk de zaken te overzien en daardoor een samenhangend d.w.z. niet verkokerd en op specifieke wensen van de bevolking afgestemd beleid te voeren. De woorden inspraak en participatie zijn meer dan alleen maar kreten want in de nieuwe gemeentewet krijgt de raad o.m. tot taak om een verorde ning vast te stellen op welke wijze de bevolking bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid betrokken zal worden. Inspraak en participatie van de bevolking geven nog eens extra aan dat u hier niet namens uzelf zit maar voor de belangen van Boarnsterhim zoals u zoëven ook in de ambtseed of -belofte tot uitdrukking hebt gebracht. Helaas zijn die belangen, het algemeen belang niet objectief geformuleerd maar zal de inhoud daarvan afhangen van de maatschappij en levensvisie die u aanhangt. Mag ieder raadslid afzonderlijk daarover een eigen mening hebben, naar buiten toe wordt het algemeen belang als hèt standpunt van de raad uitge dragen door de wet van de helft plus één. Maar daaruit mag niet worden afgeleid dat een minderheid niet meetelt. Juist in deze raad moet extra aandacht worden gegeven en rekening worden gehouden met opvattingen van de minderheid. Als raad vormt u het hoofd van de gemeente, B. en W. zijn voor een belang rijk deel voorbereiders en uitvoerders van de besluiten van de raad. Hoewel daar regelmatig op wordt gewezen is het in de praktijk toch minder vanzelfsprekend. Ook daaraan besteedt het ontwerp voor de nieuwe gemeente wet aandacht door de raad de mogelijkheid te geven het college algemene richtlijnen te verstrekken. Wie een dergelijke positie bekleedt heeft uiteraard een zware verantwoorde lijkheid. Een verantwoordelijkheid die des te zwaarder zal drukken naar mate de uitvoeringsmogelijkheden minder zijn. Een gulden kun je maar één keer uitgeven en waar weinig guldens zijn zult u dus moeten kiezen. Kiezen kan soms vervelend zijn, maar juist dat wordt van u verwacht. Thorbecke heeft eens gezegd dat de overheid niet bang moet zijn voor en kritische publieke opinie en niet moet proberen 'ene gedurige instem ming en toejuiching' uit te lokken. Bij het nemen van beslissingen zullen B. en W. en de ambtelijke medewerkers u terzijde staan en de middelen aandragen, de uiteindelijke beslissing is aan u. Ieder mag dat doen vanuit zijn eigen opvatting maar met elkaar dienstbaar aan het geheel moet het uiteindelijke resultaat zijn. Dat zal geven en nemen zijn waarbij ook de sfeer waarin zich dat voltrekt van groot belang is. C'est le ton qui fait la musique luidt het spreekwoord en ik neem aan dat Friezen en niet-Friezen dat wel kunnen verstaan. Ik wens u daarbij wijsheid, verstand maar bovenal inzicht in uw positie als vertegenwoor diger van de gehele gemeente toe Met u hoop ik op een goede en vruchtbare raadsperiode en niet in de laatste plaats op een prettige samenwerking met u allen. 2. Benoeming van de wethouders. De hear Van den Berg seit dat syn fraksje it C.D.A. frege hat om mei harren wer it kolleezje te foarmjen. Dêroan foarôfgeand hawwe petearen west mei alle partijen. De útstellen fan de V.V.D. om twa wethâlders te kiezen of 3 wethâlders en dan 1 P.v.d.A., 1 V.V.D. en 1 C.D.A. binne beide ôfwiisd. De F.N.P.-fertsjintwurdiger woe net yn it kolleezje mei- dwaan. Doe bleaunen der twa mooglikheden oer: 2 P.v.d.A. en 1 V.V.D. of 2 P.v.d.A. en 1 C.D.A. Yn beide gefallen soe sa'n 70% fan de kiezers yn it kolleezje fertsjintwurdige wêze en dat is in behoarlike ôfspegeling fan de ferkiezingsútslach.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1986 | | pagina 20