- 2 -
cratie krijgt - ook via de inspraak en participatie van de bevolking -
op de meest directe wijze op lokaal niveau gestalte. De korte afstand
tussen lokaal bestuur en bestuurden betekent ook dat het lokaal bestuur
minder kans loopt te verambtelijken dan de andere bestuursniveau's.
Op het gemeentelijk niveau is het voorts nog mogelijk de zaken te overzien
en daardoor een samenhangend d.w.z. niet verkokerd en op specifieke
wensen van de bevolking afgestemd beleid te voeren.
De woorden inspraak en participatie zijn meer dan alleen maar kreten
want in de nieuwe gemeentewet krijgt de raad o.m. tot taak om een verorde
ning vast te stellen op welke wijze de bevolking bij de voorbereiding
van gemeentelijk beleid betrokken zal worden. Inspraak en participatie
van de bevolking geven nog eens extra aan dat u hier niet namens uzelf
zit maar voor de belangen van Boarnsterhim zoals u zoëven ook in de
ambtseed of -belofte tot uitdrukking hebt gebracht. Helaas zijn die
belangen, het algemeen belang niet objectief geformuleerd maar zal de
inhoud daarvan afhangen van de maatschappij en levensvisie die u aanhangt.
Mag ieder raadslid afzonderlijk daarover een eigen mening hebben, naar
buiten toe wordt het algemeen belang als hèt standpunt van de raad uitge
dragen door de wet van de helft plus één. Maar daaruit mag niet worden
afgeleid dat een minderheid niet meetelt. Juist in deze raad moet extra
aandacht worden gegeven en rekening worden gehouden met opvattingen
van de minderheid.
Als raad vormt u het hoofd van de gemeente, B. en W. zijn voor een belang
rijk deel voorbereiders en uitvoerders van de besluiten van de raad.
Hoewel daar regelmatig op wordt gewezen is het in de praktijk toch minder
vanzelfsprekend. Ook daaraan besteedt het ontwerp voor de nieuwe gemeente
wet aandacht door de raad de mogelijkheid te geven het college algemene
richtlijnen te verstrekken.
Wie een dergelijke positie bekleedt heeft uiteraard een zware verantwoorde
lijkheid. Een verantwoordelijkheid die des te zwaarder zal drukken naar
mate de uitvoeringsmogelijkheden minder zijn. Een gulden kun je maar
één keer uitgeven en waar weinig guldens zijn zult u dus moeten kiezen.
Kiezen kan soms vervelend zijn, maar juist dat wordt van u verwacht.
Thorbecke heeft eens gezegd dat de overheid niet bang moet zijn voor
en kritische publieke opinie en niet moet proberen 'ene gedurige instem
ming en toejuiching' uit te lokken. Bij het nemen van beslissingen
zullen B. en W. en de ambtelijke medewerkers u terzijde staan en de
middelen aandragen, de uiteindelijke beslissing is aan u. Ieder mag
dat doen vanuit zijn eigen opvatting maar met elkaar dienstbaar aan
het geheel moet het uiteindelijke resultaat zijn. Dat zal geven en nemen
zijn waarbij ook de sfeer waarin zich dat voltrekt van groot belang
is. C'est le ton qui fait la musique luidt het spreekwoord en ik neem
aan dat Friezen en niet-Friezen dat wel kunnen verstaan. Ik wens u daarbij
wijsheid, verstand maar bovenal inzicht in uw positie als vertegenwoor
diger van de gehele gemeente toe
Met u hoop ik op een goede en vruchtbare raadsperiode en niet in de
laatste plaats op een prettige samenwerking met u allen.
2. Benoeming van de wethouders.
De hear Van den Berg seit dat syn fraksje it C.D.A. frege hat om mei
harren wer it kolleezje te foarmjen. Dêroan foarôfgeand hawwe petearen
west mei alle partijen. De útstellen fan de V.V.D. om twa wethâlders
te kiezen of 3 wethâlders en dan 1 P.v.d.A., 1 V.V.D. en 1 C.D.A. binne
beide ôfwiisd. De F.N.P.-fertsjintwurdiger woe net yn it kolleezje mei-
dwaan. Doe bleaunen der twa mooglikheden oer: 2 P.v.d.A. en 1 V.V.D.
of 2 P.v.d.A. en 1 C.D.A. Yn beide gefallen soe sa'n 70% fan de kiezers
yn it kolleezje fertsjintwurdige wêze en dat is in behoarlike ôfspegeling
fan de ferkiezingsútslach.