- 12 - de mooglikheid om fan dy strjitte in foarrangsdyk te meitsjen ek besjoen is. As dat al it gefal is, wêrom is dat dan dochs net útsteld? Mevrouw Aukes is van mening dat dit een uitstekend voorstel is. Er gaat een remmend effect vanuit als de Oostergoostraat geen voorrangsweg is. Voor iedere kruising moet afgeremd worden. Het effect van een voorrangsweg is dat de automobilisten nog harder gaan rijden. De voorzitter antwoordt dat bij de aanleg van de Oostergoostraat niet gedacht is aan een voorrangsweg, maar gekozen is voor een brede allee- achtig aandoende straat. Het is ook niet de bedoeling geweest dat er veel verkeer langs die straat zou gaan. Verder is het voorstel om op dat ene kruispunt de voorrangssituatie te veranderen enerzijds gedaan vanwege de remmende werking en anderzijds omdat het verwarrend is dat er maar één voorrangskruising is. Vooral in de nachtelijke uren levert dat nogal eens ongelukken op. Het college heeft daarom besloten aan de raad voor te stellen die situatie te veranderen Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten. 27. Voorstel tot het treffen van verkeersmaatregelen met betrekking tot het fietspad langs de J.W. de Visserwei te Grouw. Mevrouw Aukes vraagt zich af of er voor de fietsers geen verwarrende situatie ontstaan zal. Als men op het fietspad rijdt heeft men niet het idee dat Great Biensma meer is dan een uitrit. Het lijkt haar beter dat het verkeer op Great Biensma geen voorrang heeft. Het is een vraag van de provincie om de voorrangssituatie zo te regelen, zoals het college nu voorstelt. Spreekster is van mening dat het niet nodig is dat de gemeente meteen de ideëen van de provincie overneemt. De hear G. Bouma seit dat de situaasje sa't dy hjir no útsteld wurdt als in skoftsje sa bestiet. Ek by alle útritten fan boerehiemen moat it fytsferkear wachtsje. Syn earste reaksje is ek: wêrom moat dy fytser no hyltyd ôfremje? Oan 'e oare kant liket it him goed dat dit trochgiet en as proef besjoen wurdt. Mefrou Watzema seit dat benammen nachts de situaasje gefaarliker wurdt, om't in fytser net sadanich ferljochte is dat alle buorden goed besjoen wurde kinne en fierder tinkt men en ferwachtet men as fytser net dat der foar alle reden ynhâlden wurde moat. De voorzitter antwoordt dat het inderdaad een logische gedachte is dat het fietspad voorrang zou krijgen, hoewel op dat kruispunt het fietspad een stukje van de weg af ligt. Volgens hem zal de praktijk toch zo zijn dat een fietser voor een naderende auto altijd zal afremmen en om ver warring te voorkomen is het verstandiger om de situatie dan zo te regelen dat de fietser ook daadwerkelijk moet wachten. De gedachte van de heer Bouma om dit als een proef te bekijken vindt spreker zo gek nog niet. Blijkt na een jaar dat de situatie toch anders moet worden, dan kan het besluit altijd worden aangepast. Mevrouw Aukes zegt dat de gemeente alleen met deze uitrit te maken heeft en niet met al die andere, waar zoals de heer Bouma aangaf, het fiets- verkeer ook voorrang moet verlenen aan het uitrijdend verkeer. Dat idee is van de provincie afkomstig. Er is geen kritische reaktie gekomen op dat idee, maar in plaats daarvan stelt het college zonder meer voor om voor die ene uitrit binnen de bebouwde kom ook de voorrangssituatie te regelen zoals de provincie zich die voorstelt. De J.W. de Visserwei

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1986 | | pagina 38