-2- Het is dan ook moeilijk te voorspellen of de afschaffing van het absolute verbod automatisch leidt tot een verruiming van de verstrek king van alcoholhoudende drank omdat het nog steeds zo is dat de verantwoordelijke besturen van sportkantines, buurthuizen en jeugdhui zen zelf beslissen of tot aanvraag van een drank- en horecavergunning zal worden overgegaan. Wel zal het zo zijn dat ons college bij het verlenen van een ontheffing beperkende voorwaarden zal gaan stellen, zoals hieronder verwoord, die de strekking hebben regulerend op te treden. Wij verwachten met dit regiem - meer dan met een absoluut verbod - inhoud te kunnen geven aan onze opvatting, die ook door de ANDO, afdeling Grouw, wordt onderschreven, dat ook de gemeentelijke overheid het drankgebruik en in veel gevallen misbruik, als taak moet oppakken zodra zij daar enige invloed op zou kunnen uitoefenen, die het drankgebruik in betere banen zou kunnen leiden. Hierbij sluiten wij nauw aan bij de eerdergenoemde notitie "Alcohol en Samenleving" van de staatssecretaris van W.V.C. Zoals reeds opgemerkt gold in de voormalige U.R.I.-gemeenten tot 1 januari 1986 een verschillend regiem. De raad van de voormalige gemeente Idaarderadeel besloot tot vaststel ling van een tweetal verordeningen tot beperking van de verstrekking van alcoholhoudende drank in de bebouwde kommen van Grouw, Roordahui- zum, Warga en Wartena, en tot beperking van de verstrekking van sterke drank in recreatieve gebieden langs openbare wateren. De praktische betekenis van deze laatste verordening is dat in het buitengebied (met name in recreatieve delen, zoals aangegeven op een bij de verordening behorende kaart), langs de openbare wateren geen sterke drank mag worden verkocht, ook niet binnen een strook van 200 meter aan weerszijden van die wateren. De argumenten voor vaststelling van de verordening waren: - het werd wenselijk geoordeeld de verstrekking van sterke drank in deze gebieden te weren; - via een algeheel verbod met het instrument van ontheffingverlening kan in gevallen, dat er op grond van de wettelijke bepalingen een drank- en horecavergunning moet worden afgegeven, alsnog regelend worden opgetreden. Voorts werd in 1975 bij gemeentelijke verordening verboden om in de bebouwde kommen van Grouw, Roordahuizum, Warga en Wartena, alcohol houdende drank" (drank metr een alcoholpercentage vannuéér dan anderhalf procent; iSterke drank: drank met een alcoholpercentage van méér dan vijftien procent, uitgezonderd wijnen) te verstrekken in een inrichting, zender een door het college van burgemeester en wethou ders verleende ontheffing. Ook deze regeling wérd getroffen teneinde het aantal inrichtingen in de bebouwde kom in hand te houden. Aanleiding was: - uitbreiding in een gestaag tempo van het aantal horeca-inrichtingen; - klachten over nachtelijk rumoer, vernielingen, lawaai van stationair draaiende brommers en ongeregeldheden; - aanstasting leefbaarheid in de dorpskommen door de nachtrustversto ring.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1986 | | pagina 44