-3-
Nu de verordeningen op grond van de Herindelingswet per 1 januari
1986 zijn vervallen, doet zich de vraag voor, of er nog steed behoefte
bestaat aan deze verordeningen voor de gemeente Boarnsterhim.
De verordeningen, in hun huidige redactie, maken het ook mogelijk
regulerend op te treden ten aanzien van de verstrekking van drank
in sportkantines, namelijk door het verbinden van voorwaarden aan
de ontheffing.
De formeel wettelijke basis van deze verordeningen is gelegen in
de Drank- en Horecawet. Artikel 18 van deze Wet opent de mogelijkheid
het aantal horeca-inrichtingen in een gemeente, dan wel een door
haar aard bepaalde soort van inrichting te beperken. Het verbod
kan de hele gemeente betreffen, of een bepaald of bepaalde gedeel
te (n)
In de Wet is uitdrukkelijk vastgelegd, dat krachtens artikel 18
te treffen maatregelen mede betrekking kunnen hebben op sociëteiten,
kantines, jeugdsozen, clublokalen en dergelijk, waarin horeca-activi-
teiten, die samenhangen met de daar plaatsvindende sociaal-culturele
of sportactiviteiten, worden verricht.
Deze kantines zijn niet inschrijfplichtig bij het bedrijfsschap
horeca.
Deze inschrijfplicht bestaat alleen voor kantines, die, losstaande
van eerdergenoemde activiteiten, deelnemen aan het "economisch
verkeer" en waarin sprake is van een "bedrijfsmatige exploitatie"
of van "verpacht zijn".
De Kroon heeft uitgesproken dat een dergelijk verbod zich ook kan
uitstrekken tot de ten tijde van de vaststelling van een gemeentelijke
verordening reeds gevestigde inrichtingen.
Nog zeer onlangs heeft de Raad van State het standpunt ingenomen,
dat middels de Drank- en Horecaverordeningen geeni ruimtelijk
relevante aspecten als bedoeld in de Wet Ruimtelijke Ordening in
de afweging kunnen worden betrokken. Dat betekent, dat het weigeren
van een ontheffing moet worden gebaseerd op uit de hand lopende
openbare orde-problemen. De vraag is of dat kan worden hardgemaakt.
Mede gelet op het feit, dat in het verleden nog nimmer een gevraagde
ontheffing is geweigerd en overigens de verordeningen zelden worden
toegepast, en voorts gelet op de hierboven besproken aspecten,
zijn er goede redenen de verordeningen in te trekken en een nieuwe
regeling te maken voor uitsluitend sportkantines, buurthuizen en
jeugdcentra.
Het is een algemeen verschijnsel dat steeds meer sociaal-culturele
activiteiten of sportactiviteiten worden gecombineerd met de exploita
tie van een kantine/clubhuis. Onze gemeente vormt daarop geen uitzon
dering.
Om u een indruk te geven: in ons land zijn volgende de nota "Alcohol
en Samenleving" 88.853 verkooppunten van alcohol voorhanden, waarvan
ongeveer 18 procent in dorpshuizen, sociaal-culturele centra en
sportkantinesQua volume wordt circa 75 procent van alle alcohol
in de privé-sfeer genuttigd.