-4-
Veel van eerdergenoemde activiteiten richten zich geheel of voor
een belangrijk deel op jeugdige personen.
De Drank- en Horecawet verbiedt de verstrekking van alcoholhoudende
drank (bijvoorbeeld bier en wijn) aan personen jonger dan zestien
jaar en de verstrekking van sterke drank (gedistilleerd) aan personen
beneden achttien jaar.
Erkend moet worden dat het houden van doeltreffende toezicht op
de naleving van de leeftijdsgrenzen soms moeilijk valt te realiseren.
Het is dan ook op dit punt dat verantwoordelijke besturen van jonge
rencentra, maar ook van dorpshuizen en sportkantines, een bijzondere
verantwoordelijkheid dragen. Gelet op de aard van de inrichting
mag van deze besturen een extra zorgplicht voor met name de jeugdigen
worden verwacht.
Voor ons geldt als uitgangspunt bij het voeren van een gemeentelijk
beleid, dat het op sociaal-hygiënische gronden in beginsel ongewenst
is dat het bij voormelde activiteiten steeds ongecontroleerd mogelijk
is onbeperkt alcoholhoudende dranken te gebruiken.
In zijn algemeenheid willen wij stellen, dat het geen aanbeveling
verdient beneden de wettelijke leeftijd onbeperkt geconfronteerd
en aangemoedigd te worden tot het gebruik van alcoholhoudende drank.
Bovendien zijn wij de mening toegedaan dat de belangen van de sociale
hygiëne niet gediend worden met het gebruik van sterke drank bij
de beoefening van sport.
Zoals reeds gezegd heeft ook de rijksoverheid zich gebogen over
het probleem alcohol en samenleving.
De eerdergenoemde nota is daar een eerste resultaat van. De nota
houdt een voorstel in tot het opzetten van alcoholmatigingsbeleid.
In dat beleid past ook een gemeentelijk uitvoeringsbeleid.
De nota kondigt een ingrijpende wijziging van de Drank- en Horecawet
aan, waarin ook de bestuursinstrumenten van de gemeenten zullen
worden uitgebreid.
Aangezien de nota nog van recente datum is (4 oktober 1985) is
de discussie hieromtrent nog niet uitgekristalliseerd. Al wel duide
lijk is geworden dat de Tweede Kamer de uitgangspunten van de nota
beschouwt als een goede start van een alcoholmatigingsbeleid. De
Kamer wenst evenwel niet te wachten op een nieuwe Drank- en Horecawet
voor wat betreft het instellen van een verbod tot het houden van
recepties en dergelijke in sportkantines en sociaal-culturele centra.
Gezien deze ontwikkelingen op rijksniveau en het feit dat de gemeenten
meer instrumenten zullen krijgen om een alcoholmatigingsbeleid
te gaan voeren, stellen wij ons voor aan uw raad in de loop van
de eerste helft van volgend jaar een notitie aan te bieden omtrent
een concreet alcoholmatigingsbeleid in onze gemeente. Wij zullen
de tussenliggende tijd nodig hebben om een goede notitie voor te
bereiden, maar daarbij hebben wij meer zicht nodig op de ontwikkelin
gen op rijksniveau.