-4- Veel van eerdergenoemde activiteiten richten zich geheel of voor een belangrijk deel op jeugdige personen. De Drank- en Horecawet verbiedt de verstrekking van alcoholhoudende drank (bijvoorbeeld bier en wijn) aan personen jonger dan zestien jaar en de verstrekking van sterke drank (gedistilleerd) aan personen beneden achttien jaar. Erkend moet worden dat het houden van doeltreffende toezicht op de naleving van de leeftijdsgrenzen soms moeilijk valt te realiseren. Het is dan ook op dit punt dat verantwoordelijke besturen van jonge rencentra, maar ook van dorpshuizen en sportkantines, een bijzondere verantwoordelijkheid dragen. Gelet op de aard van de inrichting mag van deze besturen een extra zorgplicht voor met name de jeugdigen worden verwacht. Voor ons geldt als uitgangspunt bij het voeren van een gemeentelijk beleid, dat het op sociaal-hygiënische gronden in beginsel ongewenst is dat het bij voormelde activiteiten steeds ongecontroleerd mogelijk is onbeperkt alcoholhoudende dranken te gebruiken. In zijn algemeenheid willen wij stellen, dat het geen aanbeveling verdient beneden de wettelijke leeftijd onbeperkt geconfronteerd en aangemoedigd te worden tot het gebruik van alcoholhoudende drank. Bovendien zijn wij de mening toegedaan dat de belangen van de sociale hygiëne niet gediend worden met het gebruik van sterke drank bij de beoefening van sport. Zoals reeds gezegd heeft ook de rijksoverheid zich gebogen over het probleem alcohol en samenleving. De eerdergenoemde nota is daar een eerste resultaat van. De nota houdt een voorstel in tot het opzetten van alcoholmatigingsbeleid. In dat beleid past ook een gemeentelijk uitvoeringsbeleid. De nota kondigt een ingrijpende wijziging van de Drank- en Horecawet aan, waarin ook de bestuursinstrumenten van de gemeenten zullen worden uitgebreid. Aangezien de nota nog van recente datum is (4 oktober 1985) is de discussie hieromtrent nog niet uitgekristalliseerd. Al wel duide lijk is geworden dat de Tweede Kamer de uitgangspunten van de nota beschouwt als een goede start van een alcoholmatigingsbeleid. De Kamer wenst evenwel niet te wachten op een nieuwe Drank- en Horecawet voor wat betreft het instellen van een verbod tot het houden van recepties en dergelijke in sportkantines en sociaal-culturele centra. Gezien deze ontwikkelingen op rijksniveau en het feit dat de gemeenten meer instrumenten zullen krijgen om een alcoholmatigingsbeleid te gaan voeren, stellen wij ons voor aan uw raad in de loop van de eerste helft van volgend jaar een notitie aan te bieden omtrent een concreet alcoholmatigingsbeleid in onze gemeente. Wij zullen de tussenliggende tijd nodig hebben om een goede notitie voor te bereiden, maar daarbij hebben wij meer zicht nodig op de ontwikkelin gen op rijksniveau.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1986 | | pagina 46